nieuw hier...

• luka

Hoi,

Ik ben Cynthia en krijg als het meezit erg snel een volkstuintje.

Morgen ga ik kijken naar wat tuintjes, heeft iemand nog tips kwa grootte ed.?

Er kan een kas op staan, er staan oude kassen op sommige tuintjes ook een tuintje met een goede kas die ik kan overnemen voor 400 euro. Of een tuintje met een huurkas.

Zo zie je maar mogelijkheden genoeg, maar dus helemaal geen ervaring of echte goede plannen. Voorlopig zijn mijn plannen sla, peen, andijvie, aalbes (heeft mijn moeder 2 struiken van en die wil er 1 kwijt), courgettes (ben ik gek op) druif.

Maar misschien moet ik wel eerst een jaar lang onkruid wieden, spitten en mesten? Wie heeft er tips voor me?

Waar moet ik morgen naar kijken en hoe pak ik een tuintje het beste aan?

Zijn er verder nog leuke handige sites waar ik wat aan heb als beginner zijnde?

Bijvoorbaadt dank, Cynthia.

• Alie

Welkom,

Leuk een volkstuin, weet wel dat je er bijna elke dag naar toe moet, en fit moet zijn om het vol te houden, t is namelijk net een sportschool in het seizoen viel ik altijd wel 5 kg af, maar er is niets fijner dan je eerste krop sla, sperciboontjes zijn heerlijk en cougettes, nou die zijn zo makkelijk daar kun je een heel dorp wel te eten van geven, tips genoeg ,

Het eerste jaar kun je na flink mesten in het voorjaar en wieden tegelijk want je moet de grond echt een spa diep omspitten dan gewoon bedden maken waar je tussendoor kunt lopen, aardappelen kun je ook heel goed zelf telen , t is maar wat je wilt

.Voor nu veel suc 6 , en in de winter plannen maken en vooral een tekening op ruitjespapier maken zodat je overzicht hebt.

• Alie

o ja , kijk vooral of de grond gelijk is egaliseren is een heleboel werk! nogmaals suc 6

• luka

Bedankt voor de adviezen!

Ik ga zo kijken.

• Alie

We horen hier heel graag hoe je het beleefd hebt daar op het volkstuinencomplex, suc 6 he,

• luka

Een aantal tuintjes was met slechte kas. Andere weer een klein hoekje waar nieteens een kasje op zou kunnen. Verder was het laatste tuintje echt in een verre hoek, ook niet erg aantrekkelijk. Maar…er was er 1 bij, die zie ik wel zitten. Het tuintje is 274 m2, wel wat aan de grote kant. Maar er staat een perenboom op (goed onderhouden, al had die nu gesnoeid moeten worden) Achter de boom staan frambozen, ook erg leuk. Nog een boompje dat ik niet meer weet wat voor boom. Verder nog wat aalbessen en in de kas staan druiven, mooie trossen hangen er nog aan.

Verder staat er een platte bak, al is daar te weingig raamwerk voor, maar dat kan gemaakt worden.

De kas kan ik overnemen voor 400 euro, vind ik wel wat duur, maar de kas is zo'n 3,5 meter bij 2 (nog niet gemeten) hij is van aluminium en pas zo'n 3 jaar oud. De deur is wel ouder, van hout en hard een verfje nodig.

Verder is het tuintje goed vlak en weinig hoog onkruid, eerder wat mosachtig gras staat erop.

Een buurman sprak ik en die heeft me rondgeleid bij diverse tuintjes en kon me een hoop vertellen. Hij wilde zelfs de druif wel voor me snoeien, lief hoor!

Ook kreeg ik van hem gelijk zijn laatste trosje druiven mee, en een hoop winterandijvie, wat een genot nu al! De druiven waren heerlijk en vandaag ga ik me tegoed doen aan de andijvie.

Ik hoop dat ik het eens kan worden over het bedrag van het kasje, en dan horen jullie meer!

• Alie

Leuk hoor, en de andijvie ff in het zout zetten gewoon emmer water 1 eetlepel zout en goed schudden in de emmer ff laten staan hoor.

Sorry dat ik er wat van zeg, maar € 400,= is veel teveel voor overname van een kas, laat hij de kas er dan maar afhalen je krijgt een nieuwe voor dat geld, en je weet nooit of ze er met vergif in zijn geweest, nee voor overname veel te duur hoor.Ze gaan er altijd vanuit dat je het graag wilt, maar je moet af en toe heel ff zeggen dan “”gaat het over hoor!!!!!“” De druif dient 1 januari gesnoeit!

Voor nu toch heel veel suc 6, en sterkte met de onderhandeling, de helft is duur genoeg, je zult hem ook helemaal moeten soppen ( bestrijdingsmiddelen worden nog steeds in kassen gebruikt ook al zeggen ze van niet) geniet van de andijvie, lekker!

• luka

Bedankt voor de tip over de kas, vind het zelf ook erg duur maar verder heb ik geen richtlijnen.

Hoezo moet die andijvie eerst in het zout liggen, en hoelang is even laten staan? Trekt het zout dan niet in de andijvie?

• Alie

goedemorgen de andijvie is vast al op,

, alle groenten met bladeren en sluitkolen leg je vooraf in water met een eetlepel zout , omdat dan kleine slakjes enz naar boven drijven,

zout trekt echt niet in de groenten! Goed spoelen ivm zand of kleideeltjes

T is je eerste schoonmaak voor de groenten van het land!

En ja de kas is veel te duur, kasgroenten zijn ook nog ongezond, je kunt beter voortrekken in de koude bak, en dan gewoon het land op, de kas alleen gebruiken bij exoten! nitraat en nitriet ( het preciese weet ik er niet van hoor) zit veel in kasgroenten!

Mijn tuin was 270 m en dat vond ik in mijn uppie echt veel teveel land, ik heb er dan ook een groenten, aardappelen en bloementuin van gemaakt.

• luka

Bedankt voor de reactie. Nee, de andijvie is nog niet op, mijn kinderen vieren vandaag hun verjaardag en ter ere daarvan hebben we gister met hun patat gegeten. De andijvie staat nu voor morgen op het programma.

In de kas staat een druif, een platte kas staat ook op de tuin. Ik kreeg van de buurman al de tip om op de ene helft van de tuin aardappels te poten, daar schijn je minder werk aan te hebben??? De rest van de tuin wordt dan voor groenten.

Verder staat er ook een perenboom en wat frambozenstruiken en aalbessen, dus die nemen ook al wat plek in.