een moetstuin is voor ouwe vandagen.....

• Henri

heey NY-freak is die grond van je nu niet te schoffelen? als je nu gaat spitten ,en vervolgens een paar weken wegblijft,krijgt het wildkruid(zo noem ik onkruid) alle kans om zich te ontkiemen .je haalt met de spa dan veel zaden naar boven ,beter is het om nog even te wachten met spitten ,ik heb weleens gehoord ,dat je ,als je in het najaar bemest,dat het effect veel minder is ,en dat het vervoer van mest ook pas in het voorjaar mag,er zit ammoniak in mest ,op zandgronden heeft et weinig zin om te bemesten in het najaar ,is ook niet mogelijk ,bij ons wordie collectief ingekocht in maart , ong 1euro per kruiwagen , ben ook blij dat de hitte weer weg is , sommige gewassen ,sla ,andijvie , knolselderij, komt niks van terecht ,maar dat is de verrassing ieder jaar weer ,het ene jaar doet dit het weer goed het andere jaar weer wat anders ,sommige jaren ,kun je bewijs van spreke een veiling beginnen ,andere jaren is het helemaal pet. ………………… 1 ding is zeker , er zit leven in deze site :D Groetjes ook aan de andere prikkers

• Peter

Hallo Henri,

Even voor de duidelijk. NY-freak is mijn alias op het forum van New York, mijn andere grote passie. Op dat forum zitten al heel mensen met dezelfe naam als ik, vandaar het alias. Ik vergeet het nog weleens om te zetten als ik op dit forum zit.

Maar goed, als ik jouw berichten lees krijg ik het gevoel dat dat je veel verstand van tuinieren hebt. Laat ik je advies opvolgen en nog even wachten met spitten. Trouwens ik heb op min tuin in Nieuwegein nog heel wat ruimte vrij. Ik heb het plan om daar wat fruitboompjes neer te zetten. Oa een olijfboom. Lijkt me geweldig. Heb je enig idee of dat zal lukken in NL. Ik heb er weinig van gehoord in ieder geval.

Ik vind het wel leuk dat er iets meer leven op dit forum zit. Volgens mij bedoelde Frans dat. Aangezien er niet echt over het onderwerp wordt gekletst, heb ik er maar iets anders van gemaakt. “Gewoon lekker kletsen”. Leek me toepasselijker.

Gelukig hebben we net een hoosbui achter de rug en hoef ik eens niet een avond naar tuin. Ook wel lekker dacht ik zo.

Groetjes.

• M

Even meekletsen dan,inderdaad vond ik het ook heel stil hier en haast saai.

Terwijl er zo ontzettend veel te kletsen is over onze hobby,de tuin.

Volop oogst tijd momenteel,tenminste wel op onze tuin. En inderdaad een heerlijk regenbuitje einde van de middag!!

Een ieder veel tuinplezier gewenst!!

Grz M

• Mery

Ik heb ook een moestuin, ruim 6 are. Het is ietsie teveel vanwege de rikketik dus komend jaar een kleinere van 2 are. En nee, ik ben geen senior, ik ben slechts 34 jaar en heb de tuin inmiddels 3 jaar. We zijn de jongsten op het complex de rest is minstens 60+. Afgelopen jaren hebben meerdere jongere gezinnen een moestuin gehad op ons complex maar zijn helaas afgehaakt. Te veel werk, veel te leren… Ik probeer veel jongere mensen (jonger dan 50) over de streep te trekken om toch een moestuin te nemen… Helaas, men verklaart je voor gek ! Misschien komend jaar verhuizen naar een andere woonplaats dus dan daar maar even zoeken naar een tuindersvereniging.

• Peter

Het is tegenwoordig gewoon te makkelijk om aan eten te komen. Ik denk alleen dat de kwaliteit van eten tegenwoordig niet echt belangrijk meer is. Wat ik wel leuk vind om te horen is dat veel mensen, ook jongeren, tegenwoordig een moestuin willen. Mede om de hoge kosten van goed voedsel een beetje te ontlopen.

Een moestuin zal niet echt winstgevend zijn, maar als ik naar mezelf kijk dan heb ik inmiddels al een half jaar geen groente meer gekocht en dat zie je toch terug aan het eind van de maand als ik naar mijn bankrekening kijk.

Zelf heb ik net 1 jaar een tuin en hoop het nog vele jaren vol te houden.

• M

Hoi Peter,

Wij hebben sinds 14 maanden een tuin,maar eigenlijk alleen al wanneer je kijkt naar de opbrengst van de aardappelen,hebben wij onze jaarhuur alweer terug verdient. Dan spreek ik nog alleen maar over aardappelen.

De kosten van zaad en bemestingsmiddelen lopen ook wel op,maar gevoelsmatig verdienen we die terug door de groenteopbrengst. Dus voor ons is het zeer zeker winstgevend,rustgevend,en het contact met medetuiners is soms een leuke bijkomstigheid.

Grz M

• Henri

vandaag heerlijke aardappels en sperziebonen van de tuin gegeten ,vers van de pers :D rond 8uur geplukt en gerooid om 1300uur op me bordje,aleen jammer van die rundersaucijsjes ,die waren niet zo lekker :? groetjes … in mijn tuin is de grond 1 spade diep nog kurkdroog:?

• Peter

Het is even de eerste aanschaf van bv huur, gereedschap en zaad en andere dingen die erbij komen. Maar de lol die ik eraan heb is voor mij veel meer waard dan die investeringen. Trouwens die zijn maar eenmalig. En zaad of jonge plantjes kopen….. Ja wat kost dat nou? Bijna niets toch.

Net zoals Henri is het toch super om 's middags je eigen eten te plukken en dat daarna op te eten. Ik heb nu zoveel groente dat de buren ook een portie krijgen. Vinden ze allemaal heel leuk. Ik heb trouwens net wat eigen gekweekte augurken in het zuur gezet. Als verjaardagcadeau doen die potten het goed bij de mensen. het i snet ff wat anders.

• Henri

gister op rtl4 bij margo ribberink weersbericht zag je een olijf boom in nederland met vruchten zo groot als een peer

• Peter

Zullen die olijven ook zo lekker smaken?? Ik zou best een olijvenboom op mijn tuin willen lijkt me leuk en je ziethet weinig. Zou het kunnen en wat vraagt zo'n boom aan onderhoud?