Spitten of toch niet?

• Sjaak

Hallo beste tuinders,

Nu ongeveer een jaar geleden heb ik een volkstuin gehuurd die een aantal jaren slecht onderhouden was geweest.

Het gevolg was: Veeeel onkruid, vooral de nare soorten met wortelstokken als Heermoes en diverse Distels.

Afgelopen herfst en winter heb ik de hele tuin diep omgespit en veel wortelstokken laten zitten in de overtuiging dat het wel mee zou vallen.

Dat heb ik geweten, ik pluk de Heermoes werkelijk per kilo!

Naar mijn idee heb ik door het spitten veel wortelstokken in stukjes gehakt en het probleem dus des te groter gemaakt.

Ik zat te denken: Is het geen idee om deze herfst en winter niet te spitten en de kleigrond dus te laten veranderen in een harde plaat waar het makkelijk weghalen is van o.a Heermoes.

Minpunt is uiteraard wel dat de plantjes het minder leuk vinden.

Mijn doel lijkt me duidelijk: Heermoes onder controle krijgen.

Graag meningen en veel a.u.b.!

Een goed seizoen gewenst Sjaak

• M@ri@nne

Ik doe dit zelf nagenoeg nooit.Ik heb net weer een nieuwe tuin en gooi die maar 1 steek diep om om even de rotzooi voor het zicht kwijt te zijn,en trek tot in den treure alle ongewenste wortels (vooral kweek)elke dag weg;uiteindelijk win je dan de strijd.Ik heb eens gelezen dat er in de natuur ook niet gespit wordt en juist de natuur dmv blad van boom bv.zelf voor bemesting zorgt en dat moet je dus niet ver onder spitten,want dan wordt je bovenlaag juist arm.Afgezien dat ik die theorie wel kan volgen,sterkt het me daardoor dat ik niet MAG spitten,haha.

Ik hark en schoffel wel veel,want stilstand van de grond laat ongewenste plantengroei (want wat is onkruid-dat wat jij niet hebben wilt in je tuin/onkruid bestaat niet)weer snel wortelschieten.