peren-ziekte behandelen in januari?

• Magda

ik heb ergens gelezen dat deze maand geschikt is om perenbomen met ziektes te behandelen……

de bomen hebben roest of kanker; in t voorjaar was t blad verdord, heeft bruine vlekken en krult om.

Nagenoeg geen opbrengst gehad.

weet iemand wanneer en hoe ik de bomen t best behandel , en wat te doen met die sneeuw en kou beter wachten misschien?

Magda

• Guy

Verwacht niet te veel van een behandeling in deze periode!

Perenbomen worden meestal niet aangetast door vruchtboomkanker. Ze zijn wel vatbaar voor roest, perenbladgalmijt en schurft.

Een te lage of geen opbrengst kan verschillende oorzaken hebben:

- Te sterk groeiende perenboom

- Slechte of geen bestuiving van een ander perenras

- Slechte standplaats

- Verkeerd gesnoeid

- Onevenwichtige of geen voeding

Nuttige link:

Perenbomen: ziekten, plagen en snoei

• Magdalena

oh dank je wel voor t antwoord maar,

iemand op de tuin zei dat ik de boom in t voorjaar moest behandelen

kun je wel wat doen tegen ‘roest ’ dan?

ze had t over spuiten met iets…..

meerdere bomen op het hele complex hebben hier last van, dus misschien inderdaad een slechte standplaats?

M

• Guy

De waardplant van roest op perenbomen zijn Juniperus - coniferen (jenverbes conifeer). Vermoedelijk staan er enkele in de buurt. Indien mogelijk dan kan u die best volledig verwijderen.

Is dat niet mogelijk dan is behandelen in de lente een mogelijke oplossing. Niet alleen uw perenbomen, maar indien mogelijk ook die aangetaste coniferen behandelen.

Samengevat:

- Besmette jeneverbes-coniferen (tot 500 m ver) opruimen.

- Regelmatig behandelen met gewasbeschermingsproducten. (Schimmelwerende producten of fungiciden)

- Aantastingen in een vroeg stadium en REGELMATIG wegnemen en vernietigen.

Nuttige link: Perenroest herkennen en voorkomen

• Magdalena

er staan inderdaad veel juniperus - coniferen binnen 500 meter !

interessant verhaal

ik zal eens overleggen met de eigenaren

nogmaals dank !

M

• f hertogs

mooie bloesem goed gesnoeid geen peren eerst rode vlekken nu een disaster alles geel

• CE van der reijden

De bladeren van mijn Perenboom vallen af en de bladeren vertonen en er zitten bruineachtige vlekken op in het begin orange vlekken ik hoop dat er een oplossing is

alvast bedankt wat kan ik doen