struiken verplaatsen

• magda

veel bessenstruiken blijken, nu het blad erin zit, veel te dicht op elkaar te staan,

kan ik ze in t najaar verplaatsen? of is dat zo moeilijk dat ik beter nieuwe kan kweken?

t zijn kruisbessen, zwarte, witte en rode bessen.

Ook staan enkele pruimenbomen veel te dicht op de kersenbomen ( die overigens geen enkele kers gegeven hebben , hoewel ze nu 3 of 4 jaar staan )

M

• Jan J.

Inderdaad in het najaar als de struiken en bomen ophouden met bovengronds te groeien en de bladeren gaan afvallen en het niet vriest zijn ze makkelijk en met succes te verplaatsen. Wel opletten dat de grond voldoende vochtig blijft.

Mogelijk zijn de kersen geen zelfbestuivers en moet er dus een geschikte andere kersenboom in de buurt staan voor de nodige kruisbestuiving. Mogelijk moeten de kersenbomen wat gesnooeid worden zodat ze een wat opener structuur krijgen voor zonlicht en wind. Mogelijk geeft u de kersenbomen geen mest. In de herfst hebben ze een winterbemesting in de vorm van verse koe- en of pluimveemest nodig. Ook gefermenteerde koemest uit een tuincentrum volstaat. Daarna moeten de bomen voor de bloei een paar handen kunstmest krijgen. De vruchtbeginselen vallen dan minder snel af. Daarnaa 6 weken voor de oogst nogmaals kunstmest geven.

• magda

ik ga t proberen!

dank je wel voor de reactie

M