Moet je als bestuurslid ingeschreven staan bij de KvK
Om als organisatie volledige rechtspersoonlijkheid te krijgen moet je zijn ingeschreven bij de KvK. Ook de samenstelling van het bestuur moet bij die inschrijving zijn opgenomen. Mutaties in het bestuur moeten telkens doorgegeven worden bij de KvK. Indien dat niet gebeurt dan zijn deze personen juridisch gezien persoonlijk verantwoordelijk voor de eventuele financiele problemen van de organisatie. Als die financiele problemen hoog zijn dan kan er bij die niet bij de KvK ingeschreven maar wel in de organisatie functionerende bestuurleden beslag worden gelegd op hun bankrekeningen en goederen.
Dus ga eerst bij de KvK informeren of uw organisatie is ingeschreven en vraag dan meteen welke bestuursleden zijn ingeschreven. Deze informatie is vrij toegankelijk maar je moet wel voor deze dienst wat betalen. Ik meen dat het mij indertijd voor deze informatie ongeveer 10 euro kostte, maar dat is ook na te vragen. Je kan natuurlijk ook aan je organisatie vragen of de organisatie is ingeschreven bij de KvK.
Voor de duidelijkheid het gaat hier dus alleen om het verkrijgen van voledige rechtspersoonlijkheid van de organisatie en het is dus vanuit financieel oogpunt gezien in het belang van het bestuur zelf dat de organisatie en zij zelf dus zijn ingeschreven bij de KvK.
Het heeft dus niets te maken met de bevoegdheden die leden van het bestuur hebben of zichzelf toemeten. Dat is een zaak van uw organisatie zelf. Besturen kunnen bij disfunctioneren worden afgezet. Daar moet u de statuten voor nakijken om te zien hoe dat moet.
Wij zijn volledig rechtsbevoegd maar niet alle bestuursleden staan bij de Kvk ingeschreven maar beslissen wel als voorbeeld de secretaris, ook is er 1 bestuurslid dat nooit op bestuursvergaderingen komt (durft niet over straat s avonds). De voorzitter zit al 7 jaar wolgens mij klopt er heel veel niet helaas bij onze vereniging.
Ik begrijp dit niet. Indien de vereniging volledig rechtsbevoegd is dus wier statuten bij notariele akte zijn vastgelegd en die vereniging is ingeschreven bij de KvK, dan is het wel bijzonder dom van de bestuursleden om niet ingeschreven zijn bij die vereniging bij de KvK. Bij niet ingeschreven zijn blijven deze bestuurleden hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele financiele problemen van de vereniging. Dat zou dus hun huis en andere kapitaalgoederen kunnen kosten. Is door de leden wel eens gevraagd waarom deze bestursleden niet zijn ingeschreven bij de KvK? Als bestuursleden zo dom zijn waarom zetten de leden deze bestuursleden dan niet af? De leden zijn daar wettelijk volledig bevoegd toe bij voldoende stemmen zoals in de statuten moet zijn vastgelegd. Kent u die statuten wel? Ik neem hierbij aan dat het hier gaat om een vereniging en niet om een stichting. Stichtingen staan onder toezicht van de kantonrechter. In geval van een stichting dient u bij de betreffende Kantonrechter uw bezwaren in te dienen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?