penningmeester

• brende

Wat zijn de regels tbv een penningsmeester, bij ons het volgende aan de hand de penningmeester wil ook in het clubhuis achter de bar staan “wij ” tuinleden vinden dat dat niet kan ivm belangenverstrengeling, zijn hiervoor gedeponeerde regels te vinden

• Jan J.

Het werk van de penningmeester wordt altijd gecontroleerd voor daarvoor aangewezen leden, die aan het einde van het jaar de leden vergadering voorstellen om het verslag van de penningmeester al dan niet goed te keuren.

Indien de penningmeester vrijwillig of betaald achter de bar wil staan en de opbrengst van bar toevalt aan de vereniging dan valt dit onder hetzelfde controlesysteem zoals hierboven geschetst.

Indien u aantoonbaar de indruk heeft dat de penningmeester een oplichter en fraudeur is, dan had u hem natuurlijk niet moeten toelaten tot het bestuur van uw vereniging dan lijkt me logisch.

Het gaat echter niet aan om de penningsmeester zonder enige reden uit te sluiten van baantjes binnen de vereniging of daar buiten. Het zijn van penningmeester is formeel geen reden om hem voor bepaalde andere functies uit te sluiten. Op die manier vind je nooit meer iemand voor die functie, die toch al niet zo geliefd is.

• Bert M

Ben zelf penningmeester van een tuinvereniging en zou het niet accepteren als ik niets anders dan boekhouder mag zijn. Ik sluit mij volledig aan bij Jan J.

Er is ook geen wettelijke belemmering. De Kascontrolecommissie is het orgaan dat moet controleren.

• brende

Indien u aantoonbaar de indruk heeft dat de penningmeester een oplichter en fraudeur is, dan had u hem natuurlijk niet moeten toelaten tot het bestuur van uw vereniging dan lijkt me logisch.

Daar kom je later pas achter he, en dat is nu wat we willen voorkomen het zal niet de eerste vereniging waar financieel het 1 en ander NA toelaten er zakken gevuld worden

• Jan J.

Als er zo weinig vertrouwen heerst in uw organisatie dan kunt u er beter mee ophouden.

Voor alle duidelijkheid: Een kassacomissie moet voldoende zijn voor de controle.

U kunt uw bestuurleden niet beperken in hun (burger)rechten.

• Frans

Ook al heb je vertrouwen Jan,dan nog word dat misbruikt.

Ik spreek uit ervaring,en inderdaat kom je daar later pas achter,maar dan is het te laat.

Voorkomen is beter dan genezen.

Probeer zoveel mogelijk uit te sluiten,iemand met goede zin zal daar geen problemen mee hebben.

• brende

Oke dan een volgende vraag hoe transparant moet de vereniging zijn met de cijfers, in het verleden zijn er duizenden guldens daarna euro`s verdwenen, in mijn ogen kan dat niet als je transparant bent.Bv Kosten bestuur 5000 zijn dat kantoorkosten, drankkosten, pc toebehoren, dus graag openheid. Waarom word er GEEN b.T.W. teruggevraagd, hoeveel winst mag je als vereniging hebben, dit zijn vragen waar we geen openheid in krijgen ook niet via de bond die zegt gewoon iedere ver heeft zijn eigen beleid, ja dank je de koekkoek zo werk je fraude ook wel zelf in de hand. De boekhouder veranderd ook elke 2 jaar ?????????

• Frans

Zorg dat je overal bonnen van hebt,en controleer deze ook.

Uitgaven in overleg met de rest van het bestuur lijkt me logisch,als er rare dingen gebeuren kun je dat zien.

Is misschien meer werk maar wel veilig.

• brende

Wil ook gespecificeerd de jaarciijfers zien een bedrag van 3000 zegt zo weinig wij willen kunnen zien waar die 3000 aan uitgegeven is

• brende

Jammer dat het ineens stil is bij mijn vraag van 12 juni 08.37 ligt dit zoals gewoonlijk weer gevoelig