pruimenboom

• Nico

Ik heb en grote pruimenboom die elk jaar vol bloesem zit en de bijtjes vliegen vrolijk in het rond.

Nadat de bloesem uitgebloeid is verschijnen er pruimen, maar wanneer die ca. 1 milimeter! groot zijn verdorren ze en vallen ze er af.

Aan bladeren, stam en zo is niks afwijkends te zien.

Wat kan dat zijn, anders gaat de bijl er maar in….jammer genoeg

• Jan

Normaal vallen er in het begin wel wat vruchtbeginselen af en groeit de rest vrolijk door. Als dat niet het geval is is mogelijk gebrek aan vocht het probleem.

De laatste jaren in het in het voorjaar behoorlijk droog en moet je de bomen bijwateren. Ook kan gebrek aan voedsel een probleem zijn. De bomen moeten in de herfst een winterbemesting krijgen van koe- of kippenmest daarna moeten ze in maart en mei een paar handen kunstmest krijgen. Vooral de bemesting in maart is belangrijk voor een goede vruchtzetting die er dus dan niet hoort af te vallen.

• Guy

Welk pruimenras is het?

Staat er een ander gelijkbloeiende pruimenboom in de omgeving?

De meeste pruimenrassen hebben kruisbestuiving van een ander pruimenras uit de omgeving nodig. Vermoedelijk is dat het probleem bij jou.

Guy

www.houtwal.be

• dinie

ik heb reine victoria en eierpruimen (normaal emmers vol ,maar dit jaar kan ik ze wel in 2handen houden,wat het is weet ik niet ,perziken bramen frambozen kruisbessen en appels en kersen volop,dus wacht maar tot volgend jaar dan komt het wel goed.groeten dinie