tomatenplant oxalis

• Yvon

Ik heb bij Oxalis een tomatenplant gekocht (zonder naam van het ras). Bij de omschrijving op haar bijgeleverde kaartje staat alleen: plant niet dieven, alleen indien nodig opbinden/ondersteunen. Is dat een goed advies, van dat niet dieven? Ik weet niet beter of dat is altijd nodig.

Overigens heb ik geen (ruimte voor) een moestuin, maar tuinier ik via de methode “square foot gardening”. Naast een grote bak met 16 vakken heb ik nog een kleine met 4 vakken. Daar heb ik een klimconstructie bij gemaakt, dus naast de peultjes kunnen daar 2 tomatenplanten in.

Bedankt vast voor de raad.

Groet,

Yvon

• ria

Er bestaan ook struikvormige tomatenplanten. Als ze wat te wild groeien kun je natuurlijk altijd wat dieven weghalen.

Ria

• Frans

Hallo Yvon.

Zo te zien kom je uit de buurt van Santpoort.

En inderdaat zijn er struik tomaten.

Vaak zijn dit de kleine tomaatjes de.z.g.n Tommy,s

Ze worden vaak niet hoger dan 60 cm,hoef je niets aan te doen.

• Yvon

Hallo Frans,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben dit jaar pas begonnen met mijn moestuin-in-de-bak, dus was eigenlijk te laat met binnenshuis zaaien. Ik heb wel een vleestomaat gezaaid en dit plantje (ca. 15 cm “hoog”) net in de bak gezet. Zou dat nog iets kunnen worden, of ben ik echt veel te laat? In die speciale aardemix (vermiculiet, turfmolm en compost) groeit alles als een tierelier. Mijn zwager heeft een kleine moestuin en ik mijn bak en we doen een soort wedstrijdje: we zaaien gelijktijdig een groente (of planten een mini groenteplantje) en die van mijn groeien als een speer, terwijl hij veel meer werk heeft :-)

Ik woon overigens in Deventer.

Groetjes,

Yvon

• Frans

Deventer???????????haha hier hebben we ook een Oxalis.

Een tomaat van 15 cm kan nog best een goede plant worden als de omstandigheden goed zijn temperatuur etc.

Waarschijnlijk zijn de vruchten wat later,maar met een moi najaar kom je nog een eind.

Wel leuk zo,n groente bak.

Grt.