erwten en peulen opgegeten

• magda

help!

er is een beest ( ?) op bezoek geweest bij de net uigekomen erwten en peulen;

een perfect rond gat, ter groote van een bezemsteel 3 cm diep op de plaats waar de erwtjes en peultjes dapper boven de grond uit kwamen;

nu liggen ze er aangvreten bij; de erwten en peulen zijn opgegraven, steeltje en blad heeft die boef laten liggen

Als dat zo nog een paar dagen doorgaat, heb ik dit jaar geen erwten of peulen!

wat voor beestje kan dit zijn?

muis? marter?

groetjes Magda

• Peter

Zo te lezen heb je kennis gemaakt met muizen. Die beesten zijn verzot op peulen en erwten. Je kan dit voorkomen door de erwten en peulen voor te trekken, of te wel in een bak laten opgroeien en ze daarna uitplanten.

Als je de jongen plantjes hebt uitgezet doe je er verstantig aan om muizenkorrels te strooien. Ik dek die korrels vaak af, zodat ze niet nat kunnen regelen.

Succes/

• Jan

Ik vermoed dat het woelmuizen zijn. Die heb ik ook vaak in de tuin. Niet in de moestuin want die spit ik eerst om en laat het dan freesen. Door die behandeling blijven de muizen voorlopig uit de buurt. Die muizen kan je makkelijk het leven zuur maken door hun holen te vernielen of uit te graven. Je moet in geen geval gif strooien want dan sterven juist de natuurlijke vijanden van de muis als die een door gif gedode muis opeten zoals uilen en andere roofvogels maar ook katten.

• magda

dacht al zoiets

vandaag geen nieuwe schade….. gelukkig

ps de ene helft van de erwten was voorgetrokken, maar de muizen vinden voorgetrokken of niet even lekker!

heb ook een soort nestje gevonden onderin de gereedschapskist…….

zaad zat gelukkig in een metalen kistje, wollen sokken niet….. : (

altijd wat te leren op het land

van die korrels vind ik niet zo

sinds een paar weken heeft verderop iemand een roofvogelnest op een paal geplaatst, hoop nu dat die er werk van gaat maken

groetjes

M