Kleigrond losser maken?!

• J.Mones

Goedemiddag,

Sinds vorig jaar ben ik ook in het bezit van een moestuin (25 x 4 m) met zware kleigrond. Half oktober vorig jaar heb ik deze tuin bemest met mestkorrels en vervolgens omgespit. Mij is verteld kleigrond voor de winter om te spitten zodat de grond losser wordt na de winter.

Moet ik nu het voorjaar is ook nog middelen toepassen om de grond losser te maken of kan ik doormiddel van een cultivator of hark ook doen. Graag hoor ik jullie reactie. Ik ben echt nog een beginneling, maar heb er ontzettend veel zin in.

Met vriendelijke groet,

Jan Mones

• Peter

Hallo,

Als je de tuin voor de winter goed hebt omgespit, zal de grond nu veel losser zijn. We hebben zat vorts gehad. Zelf heb ik ook een tuin op kleigrond. Als je de boel losmaakt met een spitvork of hak, dan zul je zien dat de grond helemaal uit elkaar valt. In principe hoef je er dan niet meer met een frees overheen te gaan. Het maakt het met een frees wel makkelijker en de grond wordt toch even wat fijner en bewerkelijker.

Als ik je tip mag geven dan zou ik eerst met de spitvork kijken hoe los de grond wordt. Even een stukje grond losmaken. Afhankelijk daarvan zou ik ervoor kiezen of je een zware of lichte frees gaat gebruiken.

De ervaring leert men dat een lichte frees prima werkt.

Groet,

PeterJ.Mones schreef:

>

> Goedemiddag,

>

> Sinds vorig jaar ben ik ook in het bezit van een moestuin (25

> x 4 m) met zware kleigrond. Half oktober vorig jaar heb ik

> deze tuin bemest met mestkorrels en vervolgens omgespit. Mij

> is verteld kleigrond voor de winter om te spitten zodat de

> grond losser wordt na de winter.

>

> Moet ik nu het voorjaar is ook nog middelen toepassen om de

> grond losser te maken of kan ik doormiddel van een cultivator

> of hark ook doen. Graag hoor ik jullie reactie. Ik ben echt

> nog een beginneling, maar heb er ontzettend veel zin in.

>

> Met vriendelijke groet,

>

> Jan Mones

• Jan

Ook ik heb zware klei in de moestuin. Die moet u nu gaan omspitten en dan wachten tot de grond wat droger is. Dan kunt u een freesmannetje inhuren met een stevige moterfrees. Dat kost echt niet zo veel. Ik schat bij u zo'n 30 a 40 euro. U kunt natuurlijk ook een frees huren maar dan bent u niet goedkoper uit en als je geen ervaring hebt is het geen makkelijke klus.

Na he freezen is de grond geschikt om te planten en te zaaien.

Dus na het frezen geen grondwerk meer doen zoals spitten. Ook moet u niet zomaar over de grond lopen anders verdicht de grond weer. Wel kunt u daarvoor planken gebruiken om over de grond heen te lopen buiten de paadjes.

Mestkorrels, ik neem aan dat u koemestkorrels bedoelt, zijn wel geschikt voor een vroege bemesting van de moestuin maar heeft geen enkele uitwerking om de kleigrond bewerkbaarder te maken. U had overigens die korrels niet moeten onderspitten want die mest heeft bacterie inwerking en zuurstof nodig om effectief te zijn. Dus de mestkorrels moet u gewoon op de grond laten liggen of licht onderharken.

Voor betere grond kunt u beter jaarlijks compost kopen bij een composteerbedrijf. Voor uw tuin heeft u wel een paar kuub (=kubieke meters) nodig per jaar en dan kan die meteen worden omgespit in de klei. Toch heeft u daarna het freesmannetje nodig voor het bewerkbaar maken van de grond.

Uit de reactie van Peter maak ik op dat zijn grond niet uit echt vette klei bestaat.

Voor mijn grond met een afspoelpercentage van 30%,wat dus niet eens zo heel zware klei is, is frezen absoluut een must om nog iets met de grond te kunnen doen.