Nu nog mest onder spitten

• STCP

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorig jaar een moestuin. Bij oplevering werd die gefreesd, dus toen hoefde ik er niet zo veel meer aan te doen. Nu heb ik in het najaar door omstandigheden geen tijd gehad om te bemesten en dit onder te spitten. Ik had ergens gelezen dat dit ook in het na jaar kan, maar nu begin ik toch te twijfelen. Wat is nu de beste methode om mijn tuin toch wat energie te geven voor het volgende seizoen.

En als ik toch het beste mest kan onderspitten, wat is dan de beste diepte?

• nico

als je het nu nog zou doen moet het wel overjarige mest zijn .liefst al tegen compost.en ik zou het door vrezen

• Jan

In het voorjaar moet u geen verse mest meer gebruiken. Oude gefermenteerde mest kan wel. Die mest onderspitten zou ik zeker niet doen omdat u de werking van de mest onder invloed van bacterieen en zuurstof te niet doet.

Gewoon laten liggen en daarna licht onderfreesen.

U zou ook gewoon minerale mest, kunstmest dus, kunnen gebruiken om de planten als ze eenmaal zijn onkiemd en geplant van het nodige voedsel te voorzien. U kunt dat verder aanvullen met bloed-en beendermeel en een kalkbemesting.

• nico

dat bedoel ik ook goed verrotte mest werdt dat bij ons thuis genoemd.wij letten op de kleintjes