pruimenboom

• Bob

Op mijn tuin staat een pruimenboompje (laag) volgens de vorige tuinder doet de boom bijna niets op 1 a 2 vruchten na. Toch wil ik dit boompje een kans geven volgens mij is er n.l. nooit bemest of gesnoeid. Wanneer kan ik het beste snoeien en bemesten? Of ben ik hier te laat mee.

gr. Bob

• Frans

FF googlen.

Maar zeker niet in de winter,zal Jan het wel niet mee eens zijn.

Maar toch.

Grt Frans.Bob schreef:

>

> Op mijn tuin staat een pruimenboompje (laag) volgens de

> vorige tuinder doet de boom bijna niets op 1 a 2 vruchten na.

> Toch wil ik dit boompje een kans geven volgens mij is er n.l.

> nooit bemest of gesnoeid. Wanneer kan ik het beste snoeien en

> bemesten? Of ben ik hier te laat mee.

>

> gr. Bob

• Jan

Ik ben het er niet mee eens om de eenvoudige reden dat uw bijdrage onvolledig is.

Het beste mest je de meeste fruitbomen als volgt. In het najaar of begin van de winter voorzie je de bomen met verse mest. Dit kan kippen-, paarden- en koeienmest zijn. Als de boom in de klei staat kunt u het beste paardenmest nemen. Vervolgens mest u de boom in maart met 2 handen kunstmest of een andere mestsoort die direcht door de boom kan worden opgenomen. In juni of uiterlijk 6 weken voor de oogst geeft u de boom weer 2 handen kunstmest.

In maart geeft u de boom ook nog een kalkbemesting.

Indien uw boom ook nog eens goed gesnoeid is zodat zon en licht goed toegang hebben kan er weinig mis gaan. Mogelijk heeft uw pruimeboom een kruisbestuiving nodig. Dan moet u er nog een pruim van de juiste kruisbestuivingssoort bijplanten of hopen dat zo'n boom bij de buren staat.

• Bob

Bedankt voor de info Jan, dus eigenlijk niet meer snoeien nu?

gr, Bob

• Jan

De fruitboeren die mijn buren zijn, snoeien nu volop op vorstvrije dagen.

Zelf doe ik het meestal eind februari.

Bij het snoeien is het de bedoeling dat de boom luchtig blijft zodat de zon volop toegang heeft.

De takken die naar binnen groeien moet u weghalen en ook veel van de z.g. waterloten. Dat zijn dunne sprietachtige takjes die vooral vorig jaar zijn gegroeid.

Daar moet u de meeste van weghalen want die dragen toch geen vrucht dit jaar. De waterloten die u wel laat zitten kunnen zich wel ontwikkelen tot vruchtdragende takken. Maar dat mogen er niet te veel zijn en ook niet te dicht op elkaar staan.

• Bob

Bedankt Jan,

Hier kan ik iets mee.

Bob

• Guy

Bemesten met een organische samengestelde meststof in februari-maart. Ook een samengestelde scheikundige meststof is bruikbaar.

Na de bloei een flinke laag compost aanbrengen op de boomspiegel (rond de stam) om het bodemleven te verbeteren.

Snoeien van pruimenbomen mag u nu NIET doen! Wacht met snoeien tot half april of doe dit na de oogst.

Fruitbomen die niet dragen wordt dikwijls veroorzaakt doordat er geen ander bestuivend ras in de omgeving staat.

Infobron: www.houtwal.be

• Jan

Een dikke laag compost aanbrengen kan altijd maar daarbij moet u de stam van geënte bomen wel vrijhouden anders gaat de onderstam uitlopen ten koste van de vruchtdragende bovenstam.

Fruitbomen ook pruimen kan je op vorstvrije dagen altijd snoeien. Mijn overbuurman die commercieel pruimen teelt doet het ook in het vroege voorjaar.

April is veel te laat. De bomen kunnen dan gaan bloeden.

Na de oogst kan je inderdaad ook alle fruitbomen snoeien.

Overigens is de site van Guy heel nuttig.