voorzaaien

• luka

En, heeft iemand al dingen op de vensterbank of ik de kas staan?

Vanmiddag ga ik beginnen met zaaien van vroege prei, savoye kool, sla en snijknoflook. Ohja, tuinkers heb ik nu ook besteld en binnen dus dat ga ik ook eens uitproberen.

Misschien als ik heel enthousiast ben ga ik tomaat en paprika zaaien, maar misschien is dat ook nog wel te vroeg.

Spinazie kan al buiten, toch….maar nu vriest het hier nog dus ik wacht tot de vorst weer verdwenen is.

Ik heb een meloensoort (melon charentais) uit Frankrijk mee gebracht vorige zomer, die kan al per februari gezaaid worden binnen….nu ben ik toch echt wel ongeduldig daarmee, dus die staat vanmiddag zeker op de vensterbank, grote pot en boterhamzakje eroverheen. Dan doe ik maar 2/3 zaden, als ze niet lukken doe ik volgende maand nog eens wat zaden.

Ik heb weer zin in het moestuinieren!

• Jan

Ik heb slechte ervaringen met zo vroeg binnen te zaaien. Eer de plantjes naar buiten kunnen staan ze wat te verpieteren in de vensterbank. De plantjes hebben dan ook de neiging om te sterk uit te groeien met gevaar van omknakken. Als ze het uitplanten al overleven blijken ze toch maar langzaam op gang te komen.

Voor mij is het het beste om de planten vlak voor het uitplanten binnen of in een koud kasje te zaaien. Vaak doen ze het veel beter dan de nu al binnen gezaaide plantjes.

• van der Noord

het spitten en schoon houden hield ik voor mezelf, maar m'n schoonvader…. de boer(echt) die voorzag het van kunstmest en het nodige…12/10/18.. Super enz.,waar ik geen verstand van heb… hij deed het allemaal….. en nu probeer het een beetje op papier te krijgen… tis wel wat…ben nu ook aan het voorkiemen…. wat hij ook altijd deed…. hij is echt een excemplaar… maar ik doe m'n best

• inekegoossens

Wie weet waarom ik van die lange stelen krijg bij het voorzaaien van sla .