koude bak

• Bob

Mijn tuin is niet erg groot ca. 110 m2. Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk proberen te verbouwen dus moet ik spaarzaam met de ruimte omgaan. Kan ik het af zonder koude bak of is dit een onmisbaar item op de tuin? Ik kan natuurlijk een heleboel thuis zaaien in de ventsterbank en dan in turfpotjes afharden in de achtertuin of zie ik dit verkeerd? Zoals jullie lezen heb ik een hoop te leren dus misschien zijn dit wel domme vragen, maar wie niet waagt wint niet toch??

• Frans

Hallo Bob.

Een bak is niet echt noodzakelijk hoor.

Ik zelf doe het al jaren met pvc hoepels en plastic,een tunnel dus gaat heel goed en is verplaatsbaar,neemt weinig ruimte in.

Bedenk wel dat bij vorst in de tunnel of bak je planten ook bevriezen,voordeel is wel dat je grond sneller ontdooid en opwarmt.

Zelf zaai ik ook thuis,ik bewaar de zwarte potjes van tuinplantjes en doe daar stekgrond in,half scherpzand -halfpotgrond,gebruik deze voor tomaten-kommers-augurk-tuinbonen -capucijners-doperwten-peulen etc.

Bladgroenten koop ik per plantje.

Verder als de grond ontdooid is kun je al Spinazie buiten zaaien,en dan hopen dat het niet streng gaat vriezen.

Suc6.Bob schreef:

>

> Mijn tuin is niet erg groot ca. 110 m2. Ik wil natuurlijk

> zoveel mogelijk proberen te verbouwen dus moet ik spaarzaam

> met de ruimte omgaan. Kan ik het af zonder koude bak of is

> dit een onmisbaar item op de tuin? Ik kan natuurlijk een

> heleboel thuis zaaien in de ventsterbank en dan in turfpotjes

> afharden in de achtertuin of zie ik dit verkeerd? Zoals

> jullie lezen heb ik een hoop te leren dus misschien zijn dit

> wel domme vragen, maar wie niet waagt wint niet toch??

• Bob

Hallo Frans bedankt voor je bericht, misschien een rare vraag maar waarom koop je plantjes ipv zelf zaaien?

gr Bob

• Frans

Nou kijk,in een zakje sla zaad zitten misschien 2000 zaadjes als ik een keer in de week sla eet heb ik 4 kroppen in de maand nodig,het seizoen duurt ongeveer 7-8 maanden is dus 32 kroppen sla,dan zou ik dus tig jaar met een zakje zaad doen als het nog goed is.

Moet zeggen zaad is wel goedkoper,plantjes kost in het tuincentrum al gauw 12 cent,bij ons op de tuin zijn ze 4 voor 25 cent.

grtjesBob schreef:

>

> Hallo Frans bedankt voor je bericht, misschien een rare vraag

> maar waarom koop je plantjes ipv zelf zaaien?

>

> gr Bob

• Peter

Hallo,

Ik heb zelf een tuin die niet veel groter is. Ik heb daar een bak in staan van +/- 1,5 x 2,5 meter. Van een klein stukje tuin kan je al gauw heel veel groenten afhalen. Ik geef veel weg. Die bak ik heb gemaakt omdat het gewoon leuk is om erbij te hebben en je hebt net even wat meer mogelijkheden.

Ik zou gewoon een bak neerzetten. Voor de ruimte hoef je het niet te laten.

Groetjes,

Peter

• Bob

Oke dat klinkt logisch, echter voor het aankomende seizoen heb ik alle zaden reeds besteld, dus dat wordt de aankomende 150 jaar sla eten. Nou ja het wordt toch een jaartje experimenteren, wat lukt wel wat lukt niet, je krijgt zoveel advies dat je door de sla de bonenstaken niet meer ziet staan.

Groeten,

Bob

• Frans

Bob doe gewoon je eigen idee leer ervan en gebruik het.

Kijk en luister en pak je ding er uit of niet.

Verder 10 tuinders 10 manieren,veel suc6

En soms hoor je dingen en die kun je gebruiken vaak oudere tuinders met ervaring weten veel.

Grt Frans.Peter schreef:

>

> Hallo,

>

> Ik heb zelf een tuin die niet veel groter is. Ik heb daar een

> bak in staan van +/- 1,5 x 2,5 meter. Van een klein stukje

> tuin kan je al gauw heel veel groenten afhalen. Ik geef veel

> weg. Die bak ik heb gemaakt omdat het gewoon leuk is om

> erbij te hebben en je hebt net even wat meer mogelijkheden.

>

> Ik zou gewoon een bak neerzetten. Voor de ruimte hoef je het

> niet te laten.

>

> Groetjes,

>

> Peter

• Astrid

hallo Bob,ik zaai de sla ook altijd zelf. Je kan heel goed een beetje sla zaaien in een bloempot en dan later uitzetten. Meestal zaai ik om de 14 dagen een beetje in een potje.Ik vind het ook leuk om verschillende soorten te zaaien . Met een zakje doe je wel heel lang zo dat is wel waar. Maar een paar jaar kun je het zaad wel bewaren hoor. Ook gebruik ik houten wasknijpers, daar schrijf ik op welke soort er in het potje zit. Die knijpers kun je zo aan het potje klemmen. Is mms wel een tip.

groet Astrid

• Bob

Allemaal bedankt voor de tips, inderdaad hier en daar doe je je voordeel mee andere zaken leg ik even terzijde. Toch nog een vraagje: (ben echt beginnend?) maar wat is precies “scherpzand”?

gr Bob

• Frans

Bob.

Scherpzand is zeg maar metselzand uit de bouwmarkt.

Potgrond is nog al sterk kwa meststoffen en door scherpzand door te mengen halveer je dat,verder blijft het luchtig tov gewoon zand.

grt.Bob schreef:

>

> Allemaal bedankt voor de tips, inderdaad hier en daar doe je

> je voordeel mee andere zaken leg ik even terzijde. Toch nog

> een vraagje: (ben echt beginnend?) maar wat is precies

> “scherpzand”?

>

> gr Bob