aardbeien jam

• Ad

Hallo,

Ik had dit jaar veel aardbeien, nu heb ik geprobeerd om er jam van te maken, maar ik kan ze niet dik krijgen.

Ik gebruikte op een kilo aardbeien een kilo gelei suiker, maar ze blijft dun.

Wie weet een oplossing.

• Rick

Ad,

Het schijnt zo te zijn dat als vruchten iets te rijp zijn de natuurlijke pectine (geleermiddel) hierin afneemt waardoor er minder binding ontstaat.De verhouding 1 op 1 is goed.

Betere binding kan ontstaan als er iets minder rijpe aardbeien of pectine wordt toegevoegd.

Heb het zelf nog niet geprobeerd maar ga dit volgend jaar wel doen aangezien de jam bij ons ook iets te dun uitviel.

Pectine schijnt in vloeibare of poedervorm te koop te zijn maar ben het in de super nog niet tegen gekomen maar misschien lukt het bij de drogist of iets dergelijks.

Succes,Rick

• margreet

Volgens mij kun je dit kopen bij de natuurwinkel of een reformhuis.

Heeft een bepaalde naam, maar die ben ik even kwijt.

De te dunne jam kun je altijd nog gebruiken in toetjes, ook lekker.

• Rick

Heb het gevonden nu bij een slijterij die ook spullen verkoopt voor het maken van wijn onder de merknaam ( Zymex ),in de vorm van poeder maar ook vloeibaar.

Van het poeder was 1 gram voldoende op een kg fruit.

• ria

Bij alle reformwinkels of natuurvoedingswinkels is pectine te koop onder de naam MARMELLO. Daarmee is zelfs jam zonder suiker te maken.

Succes ermee,

Ria

• margreet

Juist ja marmello, kon er ff niet opkomen.

• onsmarianneke

Ik maak al jaren lang jam en mischien een tip ik neem altijd 1200 gram fruit op een pak geleisuiker en de jam is altijd goed van dikte

• magda

ik vond de jam met marmello helemaal niet lekker!

het gaf bij mij een duf bijsmaakje

daarom gebruik ik nu agar agar ;

ook bij de reformwinkel