appelboom

• luka

Ik snap het niet, wie kan er duidelijkheid geven?

Ik ben op zoek naar een appelboom voor in mijn tuin (niet m'n moestuin maar thuis). Natuurlijk wodren dat 2 bomen die elkaar bestuiven.

Maar nu lees ik over plukrijp en consumtierijp, zie voorbeeld:

Vanaf eind september is deze appel plukrijp en vanaf half oktober consumtierijp.

Betekent dat dan dat ik de appel in september wel kan plukken maar nog niet kan eten?

Hmmm, dat zou vervelend zijn, ik heb gister op de moestuin appels geplukt en dezelfde dag nog appelmoes van gemaakt op mijn werk en de clienten hebben er heerlijk van gegeten. Voor thuis heb ik ook appels geschild en thuis de appelmoes verder gemaakt. Wat moet ik nu? De appelmoes smaakt lekker….

• Alie

t Enige wat je kunt krijgen van die appels als je ze rauw eet is buikpijn,

niks aan de hand hoor, maar t oogsten gaat altijd in maanden,

en zo geven ze het aan wanneer de appels nieuwe oogst in de winkel ligt,

zo ook met aardappelen enz.maar als jij ze al lekker vind gewoon lekker eten appeltaarten ,appelmoes enz,prima hoor.Maar om te eten (rauw )moeten ze rijp zijn.

• Jan

Ik haal mijn appels consumptierijp van de bomen. Dan zijn ze het lekkerst. Bij plukrijp van de bomen halen moeten ze nog wat narijpen op een koele plaats en gaan dan ik feite ook langer mee.

Ik maak van een deel van de appels cider en dan moeten ze ook goed rijp zijn als je ze van de bomen haalt. Je hoeft overigens niet per sé 2 appelbomen te planten voor de kruisbestuiving. In de Betuwe gebruikt men vaak voor de kruisbestuiving sierappelboompjes. Die boompjes die in het najaar enorm veel kleine rode of gele sierappels krijgen. Het zijn universele bestuivers dus ze kunnen voor alke appelboom dienen als kruisbestuiver. De roden gaan overigens mee tot de kerst en kunnen voor de kerstversiering dienen.

Bij peren is het overigens een heel ander verhaal. Bij het consumptierijp van de bomen halen zijn ze vaak al rot. Ook bij het pluktijp van de bomen halen worden ze vaak snel rot bij het narijpen in een warme omgeving. Het beste is om peren reeds van de bomen te halen als ze nog hard zijn en ze dan te laten narijpen in een koelkast.