inmaken/wecken

• sjan

hallo ik wil ook groenten en fruit gaan wecken heb ik daar dan een speciale pan voor nodig en zo niet kan iemand mij dan vertellen hope ik het dan moet doen ,heb orginele weckpotten

alvast bedankt

• Marlies

Hallo,

Sinds kort ben ik ook weer begonnen met wecken/inmaken, ik weet nog vroeger thuis de weckketel en een zwetende moeder die niet gestoord wilde worden.

De volgende dagen de weckpotten controleren of ze goed gesloten waren en anders moesten die maar als eerste worden opgegeten.

Het gaat nu veel sneller en makkelijker ben gewoon naar de Marskramer…daar was een reclame… om ongeveer 60 weckpotten met een beugelsluiting gegaan.

Heb pompoenensoep, pompoenenmoes (voor de winter als de pompoenen op zijn)verschillende soort courgettesoep, tomatenpuree en nu net 6 kg stoofpeertjes geweckt ik laat alles heel goed koken,peertjes stoven. Maak de potten heel goed schoon met gewoon afwasmiddel en leg ze in kokend schoon water met de ringen… pak klaar om te gebruiken.

Als de kook er goed in zit doe ik met een grote soep opscheplepel de pot vullen, dat is even een warm klusje, vul tot iets onder de rand dan de rand met vochtig doekje schoonmaken en het deksel erop en de beugel vast en klaar is het.

Ik zet de potten om af te koelen op een theedoek en dek ze ook goed af met theedoeken of handdoeken dan koelen ze langzaam af en sluiten ze nog beter vacuüm.

Je kan als extra ook een paar druppel spiritus aan de binnenkant van het droge deksel doen en aansteken en dan de pot snel sluiten dan brand de zuurstof op, persoonlijk doe ik dat nooit en de potten blijven toch goed en lang houdbaar.

Op deze manier hoef je geen weckketel en het kost minder tijd en heb je toch heerlijk ingemaakte eigen producten en het kan ook met groenten maar dan moet je het ook eerst goed koken en kokend in de potten doen. Mijn volgende inmaak wordt een lading rabarber en de tomaten uit de tuin als ze rijp zijn van puree tot soep, heerlijk voor als het winter is en super gezond.

Hopelijk gaan er meer mensen proberen te wecken nu het zo makkelijk kan en beter voor het milieu de potten gebruik je iedere keer weer opnieuw en de rubber ringen kan je altijd nieuw bij kopen dus dat is ook geen probleem.

Veel inmaak plezier… kook ze!!!!

• Hennie de groot

hoe doe je dat met gekookte bietjes?

Groeten Hennie

• appie

Hoi Miki rode bietjes hoef je niet in te wecken of in te vriezen je kunt ze net als wortelen in een kistje onder een laagje grond bewaren.

Wel vorst vrij natuurlijk ze blijven de hele winter lekker .

Groeten Appie

• teunis@rozenberg.eu

Wij hebben een klein tuintje bij huis en weckken nog steeds de groenten die wij nu teveel hebben. heb tot nu toe 42 flessen gewekt en er komen er nog wel 20 bij.

Ook gaan wij deze week zuurkool in leggen wij hebben wat kolen gekregen het is de eerste keer dat wij dat gaan doen.

Fam Rozenberg

Loenen a/d Vecht.

• teunis@rozenberg.eu

Wat is de snel weck methode nooit van gehoord.

T.Rozenberg.

• markris

Je kan dus rode biet gewoon inmaken in ‘water’, zonder azijn of suiker toe te voegen?

In mijn receptenboek staat dit niet vermeld, vandaar de uitdrukkelijke vraag.

Dus

- gaar koken

- schillen en snijden

- in weckbokalen

- water erbij (wij eten zoutarm)

- wecken:30 min op 100 graden