inmaken/wecken

• Astrid

Zijn er hier ook nog mensen die wecken?Met een beetje moestuin heb je toch al snel te veel om zo op te eten. En het is zo lekker om in de winter ook van de tuin te kunnen eten.Diepvries kan natuurlijk ook, maar die zit zo snel vol.

Nu ben ik met de tomaten bezig, heb er erg veel dit jaar heerlijk je kan er zo veel mee doen.Nu vraag ik me af wat doen jullie met de groenten die je niet zo kan opeten, wat te veel is?Weggeven is ook heel leuk,doe ik ook hoor, maar ik wil dus s'winters ook uit de tuin eten.

Gr, Astrid.

• Frans

Hallo Astrid.

Ik vries alles in maar wecken kan ook natuurlijk heel goed.

Alleen moet je weer potten hebben en het voor mooiste een weckketel.

Grtjes.

Astrid schreef:

>

> Zijn er hier ook nog mensen die wecken?Met een beetje

> moestuin heb je toch al snel te veel om zo op te eten. En het

> is zo lekker om in de winter ook van de tuin te kunnen

> eten.Diepvries kan natuurlijk ook, maar die zit zo snel vol.

> Nu ben ik met de tomaten bezig, heb er erg veel dit jaar

> heerlijk je kan er zo veel mee doen.Nu vraag ik me af wat

> doen jullie met de groenten die je niet zo kan opeten, wat te

> veel is?Weggeven is ook heel leuk,doe ik ook hoor, maar ik

> wil dus s'winters ook uit de tuin eten.

> Gr, Astrid.

• Alie

Daar had ik toch een hekel aan als mijn moeder vroeger ging wecken en ik was blij dat de winter over was, en de weck op, of er iets verschimmelde (hoera) en we weer naar de groentenboer gingen, erg was ik he ;-)

• Astrid

Vanmiddag heb ik pasta saus gemaakt,dat is wel erg lekker hoor,dat weck ik dan in. Zo ook tomaten sap, heb nu tomaten zoals ik al vertelde. vorige week heb ik tomatenketchup gemaakt dat is ook lekker geworden,dat weck ik dan in kleine potjes.

Van courgettes heb ik zoetzuur en atjar gemaakt.

dat zijn wel andere recepten als die we vroeger van ons moeder uit de weck kregen.

Maar ik maak ook nog wel boontjes in en rode bietjes ach zo nog veel meer.

Maar in de vriezer gaat ook nog veel.

Het is gewoon een hobby van mij, ik maak ook nog verschillende soorten jam.

En sjalotjes in zuur, heerlijk.Ik kan me nu al weer verheugen op de stoofpeertjes,vond je die ook niet lekker uit een weck flesje?En pruimen sap voor op de pudding?

gr. Astrid

• luka

Hoe maak je die pruimensap? Heb aardig wat heerlijke pruimen aan de boom hangen en ik wil er meer mee dan zo nu en dan ervan snoepen.

Van de week ga ik voor het eerst snijbonen invriezen.Astrid schreef:

>

> Vanmiddag heb ik pasta saus gemaakt,dat is wel erg lekker

> hoor,dat weck ik dan in. Zo ook tomaten sap, heb nu tomaten

> zoals ik al vertelde. vorige week heb ik tomatenketchup

> gemaakt dat is ook lekker geworden,dat weck ik dan in kleine

> potjes.

> Van courgettes heb ik zoetzuur en atjar gemaakt.

> dat zijn wel andere recepten als die we vroeger van ons

> moeder uit de weck kregen.

> Maar ik maak ook nog wel boontjes in en rode bietjes ach zo

> nog veel meer.

> Maar in de vriezer gaat ook nog veel.

> Het is gewoon een hobby van mij, ik maak ook nog

> verschillende soorten jam.

> En sjalotjes in zuur, heerlijk.Ik kan me nu al weer verheugen

> op de stoofpeertjes,vond je die ook niet lekker uit een weck

> flesje?En pruimen sap voor op de pudding?

> gr. Astrid

• Astrid

hallo Luka, je kan met pruimen veel doen hoor, ik ga er maar van uit dat je geen weckpotjes hebt. Je kan pruimensap ook goed in jampotten inmaken en natuurlijk in de vriezer.

Om pruimensap te maken was je eerst de pruimen, dan ontpitten en in een pan met dikke bodem opzetten en zachtjes gaarkoken met evt. een beetje citroensap.

Als alles zacht is dan draai je alles door een zeef en doet de massa weer terug in de pan die je ondertussen hebt afgewassen.

doe er dan net zoveel suiker bij als je lekker vind, je kan het best proeven door even wat op een schoteltje te doen en af laten koelen het smaakt anders dan waneer het heet is. Als het goed van smaak is breng je alles aan de kook.

ondertussen heb je dan jampotten afgewassen en op kop klaar staan.

de pruimensap doe je dan heet in de jampotjes en draai er meteen de deksel op.

Dit is eigenlijk alles.

Als je het in de vriezer doet laat je het natuurlijk eerst afkoelen en dan in bakjes of zakjes.

Ik hoop dat het duidelijk is zo.

Veel suc6 ermee, en als je nog vragen hebt zie ik het wel.

gr. Astrid

• Jan

Ik weck tegenwoordig alleen nog maar Gieser wildemanpeertjes. Erg lekker bij het kerstdiner en wintergerechten.

Een andere manier van conserveren is om vruchten in drank in te leggen. Ik doe dat met mijn mirabelpruimpjes die leg ik in in Armagnac. Heerlijk bij toetjes en wild.

• Miepje

Hoi Astrid!

Hoe maak jij die sjalotjes in zuur?

Ben zelf ook een grote inmaakfan maar heb nog niet zoveel verschillende succesrecepten,…. *D Miepje

• miki

Hallo, ik heb graag een goed recept voor het inmaken van bieten.

Sperciebonen vries ik in, zo ook snijbiet, courgettes, tomaten, venkel. Dit alles rauw.

Maar voor bietjes zoek ik een goed recept om te wecken, ik stel me zo voor iets met azijn, zodat je het kan verwerken als salade in de winter, ik heb van die lekkere zoete chioggi bietjes in de tuin.

bedankt alvast

• Astrid

Hallo Miepje, sjalotjes in het zuur.

Ik maak ze erg zuur in, vinden wij lekker maar je kan de azijn ook iets verdunnen met water of er een beetje suiker bijdoen.

hier komt mijn recept.

Sjalotjes schoon maken en een nacht in zout water laten staan

potjes schoon klaar zetten

inmaakkruiden (silvo) over de potjes verdelen en dan de sjaloten in de potten doen

Dan de inmaakazijn er over gieten en de potten sluiten,

Klaar.

Niet zo moeilijk wel heel lekker.

groetjes Astrid.