courgettes

• luka

Na een heerlijke vakantie ben ik weer terug in Nederland.

Knoflookvlecht meegenomen want in mijn tuintje was het knoflook niet gelukt…

Nu willen mijn courgettes niet meer. Van de 4 planten zijn er nog 2 in leven. 2 nieuwe courgettes geplant in de zon met wat mest erbij maar na mijn vakantie zijn die 2 verdwenen muizen of slakken, ik weet het niet.

Maar nu over de courgettes die ik al had, die 4 dus.

2 gele en 2 groene, maar nu zijn er nog maar 2 over en niet zo groot. Er zit 1 courgette aan de ene plant en de ander heeft niks in de aanbieding, bloemen ook niet.

En nu houd ik juist zo van courgettes….wie weet de oplossing heeft speciale mestideeen erover. Moeten ze meer mest (krijgen weinig) en misschien meer water? En moeten ze eigenlijk in de volle zon??? Nu is er weinig nog van te redden, maar volgend jaar wil ik echt meer courgettes kunnen eten help!

• Guy

Een beetje bijmesten met een samengestelde meststof en eventueel licht inwerken.

Strooi ineens ook wat slakkenkorrels onder de grote bladeren.

Courgettes mag u nooit te groot laten worden. Beter regelmatig kleintjes eraf snijden.

Snij ook de misvormde of rotte vruchtjes regelmatig weg.

Guy

• Jan

Courgetteplanten hebben veel voedsel nodig. Ik plant ze altijd in een laag compost en geef zeer geregeld (kunst)mest. Ze moeten in de volle zon staan met voldoende vocht. Courgettes moet je niet te groot laten worden. Ze lang als je hand is lang genoeg. Kleine courgettes smaken beter dan de groten.

Als je ze niet op tijd plukt dan kunnen ze enorm uitgroeien en houdt de plant ermee op om nog nieuwe vruchten te vormen enb ben je dus je plant kwijt..

Courgettebloemen zijn ook erg lekker. Ik pluk de mannelijke bloemen, die dus geen vrucht vormen, vul die met ricotta (bij AH) wentel ze daarna in een bloempapje en leg ze in de niet te hete olie en bak ze snel lichtbruin. (Ik bak ze in de olie in een wok) Ze zijn dan heerlijk als je letterlijk de hele bloem met bodem en steeltje opeet.

De courgettesoort Longue de Nice is hier ideaal voor omdat bij deze soort de bloem lang fris aan het beginnende vruchtje blijft zitten. Pluk de vrucht als die ingeveer 15 centimeter is met de bloem er aan en behandel ze als hierboven. De gebakken courgetjes zijn werkelijk heerlijk. Je kan ze natuurlijk ook zonder de bloem bakken. Ik koop het zaad van deze courgettesoort altijd in Frankrijk. Ik weet niet of ze ook hier te verkrijgen zijn.

• Jan

Waarom reageert er hier niemand op mijn mooie courgettesverhaal inclusief recepten? Is dit allemaal bekend?

Op markten in Frankrijk en Italie zie je 's morgens in het seizoen stalletjes staan vol met courgettebloemen. Ze zijn er daar gek op.

• Magda

mmmmmmm

klinkt goed

maar ik heb ook niet zo'n mooie courgette planten en weinig bloemen

volgend jaar ga ik t nog eens proberen,

klinkt superlekker ik ga je recept bewaren

: )