Oerprei

• margreet

Hallo,

Ergens las ik iets over oerprei.Vergeten groente.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Knolletjes zijn nogal duur vandaar mijn vraag.

• Hugo

Hallo beste ,

Ik hou mij bezig met oerprei kweken ,ze zijn redelijk duur maar zelf gemakkelijk te kweken 1 euro voor een plantje ,te komen afhallen adres Hoge Kaart 273 2930 Brasschaat ik heb nog andre kruiden ook ,zwartmoeskervel roomse kervel en braam zonder doorens allemaal goedkoop te verkrijgen ,afspaak via e mail hugodhooghe@hotmail.com

>

> Hallo,

>

> Ergens las ik iets over oerprei.Vergeten groente.

> Heeft hier iemand ervaring mee?

> Knolletjes zijn nogal duur vandaar mijn vraag.

• david

hallon hugo,

heb jij daar ook zaad van?

ik vind het namelijk het leukste om groenten vanuit het zaad te kweken

david

davidnd80@hotmail.com

• Hugo

hallo beste ,

Je kan nu best oerprei komen kopen daar kan je dan de bolletjes van nemen of in het zaad laten komen is allemaal voor dezelfde prijs 1 euro per potje waar 1 of meerdere prei in staat .Als je er een aantal ter gelijk koop doen ik nog iets aan de prijs .

groeten Hugo,

• hugo

Hallo beste,

Bij mij in Brasschaat kan je oerprei en andere kruiden kopen aan zeer voordelige prijzen ,voor 1 euro heb je 2 stuks oerprei waar in aug tot 8 bolletjes aan komen ,en dan kan je starten . Laat gerust iets horen

groeten van Hugo

• Hugo

Hallo ,

In mijn tuin in Brasschaaf heb ik oerprei staan ,enkel af te halen 2 stuks voor 1 euro ,of te ruilen voor kruiden die ik nog niet heb ,vergeten groenten bv ;

• Jan J.

Vergeten groente is vaak ook terecht vergeten. Behoudens groenten die door de commercie niet meer geteeld worden omdat de gewassen niet commercieel genoeg zijn. Snijbiet is daar een goed voorbeeld van. Het is een heerlijke groente. Elk jaar zaaien we een paar struiken. Dat is meer dan genoeg voor het hele seizoen. Het teveel gaat naar de kippen die er ook gek op zijn. Het is ook een kwetsbare groente die je dus niet bij AH zult aantreffen.

In het verleden hebben we snijbonen gezaaid met van die mooie rode bloemen. Ze krijgen heel veel peulen maar als die niet heel jong plukt worden dan kan je ze weggooien want dan zijn ze hard en scherp en niet te eten. Die groente hebben we dus maar gauw vergeten. Er zijn veel betere varieteiten met witte bloemen.

Ronde peentjes die het goed doen in de kleigrond zijn ook erg lekker. Zelf koken van bieten geeft heel lekkere bieten. Maar de rauwe bieten die je er voor nodig hebt zijn in de handel nauwelijks meer te kopen.

Verse angurken zijn ook nauwelijks meer te krijgen. Toch smaken ze rauw erg lekker. Beter dan komkommer en eenvoudiger te telen. Paarse spercibonen ziijn ook nauwelijks te kopen maar ze zijn heerlijke en worden donker groen als je ze kookt. Zelf geteeld levert het een overvloedige oogst op.

• Greet Verhasselt

Hallo,

zijn er op dit moment bij u knolletjes oerprei te koop en aan welke voorwaarden?

Ze zouden toch nu sept-okt) geplant moeten worden?

Vriendelijke groeten,

Greet Verhasselt

• Kees

Hoi,

Ik zoek nog oerprei of preiplantjes die ik nu nog wil planten - omgeving meppel. Wie kan me helpen?

Groet,

Kees

• Petra

Hallo,

Ik kweek historische groenten en bijzondere kruiden. Kijk maar eens op http://cruydthof.blogspot.com/ voor het totale aanbod. Tevens staat er een teeltbeschrijving van de oerprei onder het kopje “historische groenten verhalen”. Oerprei is een geweldige plant, lekker en zeer veelzijdig, zo heb je van dezelfde plant zomerprei, snijprei of bolletjes, allemaal afhankelijk van wanneer je oogst.

Naast oerprei zijn er meer vergeten groenten die erg makkelijk zelf te kweken zijn. Denk eens aan Eeuwig Moes, deze koolsoort gedraagt zich als vaste plant. Dus 1x kopen en de rest van je leven lekker oogsten van eigen productie.

En wat dacht je van aardperen (hier moet je wel de ruimte voor hebben, want ze worden nogal hoog). Je kweekt ze als aardappels, knol in de grond, wachten en paar maanden later een heleboel knollen in de grond. Aardpeer is echter wel winterhard en veel minder vatbaar voor ziektes.

Als iemand nog meer makkelijke vaste groentenplanten zoekt of andere historische groenten / bijzondere kruiden, neem dan contact op via het reactieformulier op mijn website, want er zijn er nog veel meer.

Petra