slabonen uit grootmoeders tijd

• Anna

hallo

de slabonen van tegenwoordig smaken naar niks

misschien ben ik te nostalgisch, maar in mijn herinnering was dat vroeger anders, al bij het koken rook de keuken ernaar en in augustus kwam er een pan met louter slabonen op tafel, heerlijk

bestaan die oude rassen nog?? ik heb sinds kort een volkstuin en ben begonnen met zgn lage slabonen verb.dubbele z.dr. van Tuinservice, net geoogst en de rest van de bonen ligt al in de prullenmand, totaal smakeloos.

Wie kent nog zo'n oud ras? en vooral ook: waar te krijgen??

vr gr

Anna

• Alie

slabonen zijn altijd goed als je ze zelf legt en opkweekt, vooral geen kunstmest geven, en gewoon op het gemakje laten groeien ik heb stamslabonen bij groenrijk gekocht, ze zijn heerlijk!

• Astrid

hallo Anna,ik neem altijd de Neckarkonigin, met 2 puntjes op de o. Dit zijn stokspekbonen, mijn vader had ze al en ik ben nu 50. Wij vinden dit heerlijke bonen met een goede opbrengst.

groetjes Astrid.

• Frans

Hallo Anna.

Kan misschien ook aan de manier van koken liggen.

Wij koken tegenwoordig anders dan 40 jaar geleden.

En inderdaat mijn oma kookte op een petroleum stelletje en dan stond het vlees of de soep of wat dan ook de hele dag op.

Verder zijn een hoop rassen resistent gemaakt voor diverse ziekten,maar inderdaat word de smaak ook minder.

Heb eens wortels gezaaid die behandelt waren tegen wortel vlieg,ze waren oranje inderdaat maar dat was het dan ook.

Verder Peter Visser is een hele oude boon,worden erg lang,komt uit de omgeving Aalsmeer.

Suc 6Astrid schreef:

>

> hallo Anna,ik neem altijd de Neckarkonigin, met 2 puntjes op

> de o. Dit zijn stokspekbonen, mijn vader had ze al en ik ben

> nu 50. Wij vinden dit heerlijke bonen met een goede opbrengst.

> groetjes Astrid.

• Alie

Ik vind spekbonen niet zo smakelijk,

dus het is ook smaakgebonden,

en ja Frans oma liet de bonen lang opstaan,

nu ben ik ook oma maar mijzelf bedoel ik niet daar niet mee,

bonen kook ik 10 min. en laat ze dan met deksel op de pan in heet water nagaren,

wel met een beetje zout geeft een nog betere smaak!

• dinie

kan het niet aan de grond liggen,ik heb voor de eerste in hele lange tijd weer boontjes gepoot en heb eerst gevraagd hoe ik het moest doen en toen kreeg ik te horen absoluut geen mest anders stinken ze al als ze in de pan zitten,dus ik heb geen mest gebruikt gewoon zwarte grond en de boontjes waren lekker,maar ik heb er ook wat in gemeste grond gepoot en als die zover zijn dan weet ik wat ik volgend jaar moet doen,ik heb ze in de broeikas staan bij de tometen en dat gaat goed.groeten dinie

• Anna

bedankt voor al jullie reacties, leuk om te lezen

toevallig had mijn buurman op de volkstuin neckarkonigin staan, ik heb van hem een maaltje meegekregen en ik moet zeggen, tot nu toe komen deze bonen wat mij betreft nog het dichtste in de buurt van de oude smaak

ik blijf zoeken

Anna