vruchtwisseling

• Magda

ps

die vruchtwisseling vind ik toch wat ingewikkeld,

waar horen de uien eigenlijk bij ?

bij de wortels ( lijkt me logisch) of bij de bonen?

en

knolselderij zie ik zowel bij wortel als bladgroenten

prei ; bij blad en bonen

sla ; bij blad en bonen

ik neem aan dat t te maken heeft met de voorafgaande bemesting…..

maar twijfel toch….

• Alie

ja je hebt gelijk, t is een 3 jarige cyclus, en je hebt er heel veel tuinboeken over die je mooi kunt gebruiken als naslagwerk,

en ja t heeft ook te maken met bemesting en met de aaltjes die op bepaalde groenten afkomen,

en als je je grond zo verdeelt dat het overzichtelijk blijft gaat het eigelijk vanzelf!

• Magda

ben al weer een stuk verder ingelezen

maar;

wat doe ik met de peultjes, die moeten in t vak van de vlinderbloemigen, maar mogen niet naast de bonen………..HUH?

Als er een rijtje kruiden of een paadje naast is ,is dat al genoeg ?

Ik wil in m'n bonenhoekje 4 soorten bonen zetten;

erwt, tuinboon, en wat later nog stamboon en franse haricotverts

als de erwten en tuinbonen nog staan, moeten de stam en stokbonen al in de grond, toch?

dan komen ze zowiezo in elkaars buurt, lijkt me

ps

veel werk, zo'n plan maken, maar ook erg leuk

• luka

Moeilijk he?!

Als je nog leuke en leerzame sites hierover tegenkomt en of weet, kun je hier dan een link plaatsen, dan ga ik me er ook eens in verdiepen. Vast bedankt!

• Alie

Ja alle begin is moeilijk, ik heb ook veel tips van mede tuinders gekregen, ik was vrouw, dus had er toch geen verstand van, dat heb ik goed onthouden, als mijn man op de tuin kwam om te eten of koffie te drinken was het oude jongens krentenbrood, ja lachen hij weet het verschil tussen een krop sla en worteltje niet eens!!

Maar een jaartje tuinieren op je eigen land, en in een schrift opschrijven waar je alles hebt geteeld en wat er mis is gegaan of een grote opbrengst had, dan is het 2 de jaar is het echt makkelijker, en je kunt niet zoveel fout doen hoor, zon , water ,mest en onkruid bijhouden en zet je bedden maar lekker vol met alles wat je lekker vind, zo leer je! Veel suc 6 en vragen zijn heel erg leuk om te beantwoorden, maar ik weet ook niet alles natuurlijk!