nieuw idee kleigrond omspitten kan dat?

• niccop

Hallo tuinliefhebbers,

Sinds sept2007 ben ik ook de trotse bezitster van lapje grond, met vruchtbare kleigrond, en nu is het echt nodig de grond om te gaan spitten! Deze maand hiermee begonnen, ik twijfelde hoe het aan te pakken; met folie alles laten verstikken? of een freesen ploegje huren en daarmee alles omploegen? Tot nu toe met een schep steeds “repen”grond afgestoken en daarna 1 spade diep de klei met begroeiing eruit geschept. Het zijn echte rechthoekige blokken klei, met een graslaag bovenop. Nu heb ik de klei omgekeerd (dus met de graszode) op het gras elders neergelegd, en hoop hiermee dat het gras afsterft en tegelijkertijd de klei ietsje droger (en daardoor makkelijker fijner te maken) wordt. Het lijkt mij een beter plan dan met folie werken; nu hebben alle kleine beestjes en wormpjes de tijd om te vluchten. Wie heeft dit eerder geprobeerd? of wat zou er verkeerd kunnen gaan? Het is echt rivierklei, heerlijk vruchtbaar maar vreselijk om om te spitten..ik krijg mijn in de grond gestoken schep er af en toe haast niet meer uit ;-(( (om jullie een indruk te geven..)

• Magdalena

ik heb ook een tuin op een stukje met veel klei,

de buren die er al langer zitten, raden me sterk af om te spitten als de grond nat is.

(Je merkt als t te nat is dat de klei aan je spade blijft hangen, nu is het bv veel te nat…..! )

absoluut wachten dus

jammer, want over niet al te lang kunnen er al wat dingetjes de grond in, en het zou beter zijn als de grond een weekje of 3 van te voren tot rust kan komen.

Als je toch gaat spitten maak je de structuur absoluut kapot, niet doen dus.

• luka

Mijn tuintje bestaat ook uit flinke kleigrond. Een stuk heb ik omgespit omdat ik de platte kas wilde verplaatsten. Een buurman tuinier heeft een frees en heeft mijn stukje grond (toen die goed droog was) gefreest. Ik had ook gras erop, dat heeft hij meegefreest en nu komt het aan alle kanten weer kijken. Op dat stuk wilde ik aardappelen zetten dus dat komt best uit, ehhh voor volgend jaar dan.

• Alie

Kleigrond kun je beter in het najaar omleggen, in de winter maakt de vrieskou er een korrelig geheel van!

• niccop

Gelukkig heb ik nog niet heel veel gespit, ongeveer 8 m2 (op 100m2) dus nog genoeg grond over! ;-). Het is inderdaad jammer dat we nu niets kunnen doen, ter compensatie ben ik begonnen met veel bollen in potten te planten, is ook altijd leuk om te zien! En ondertussen in de tuinboeken lezen…als de vorst nu doorzet dan heb ik toch een kleine hoop dat de omgespitte aarde wat korreliger gaat worden, en ik denk dat ik echt wel 2 spade diep moet spitten ipv 1 spade diep. Er zitten nog erg veel wortels e.d. onder de 1spade diepte, dus dat klusje bewaar ik maar voor als er drogere en warmere tijden aanbreken….

• Alie

Klei is prima en heel vruchtbaar, het komt goed met je tuin, dat weet ik zeker, suc 6 ermee.