Mijn bestelde pootaardappelen zijn binnen. Kan ik ze nu gelijk in de grond doen of moet ik nog een week of wat wachten?
Over het voorkiemen ben ik even op internet gaan zoeken maar kan er neit veel over vinden. Moeten ze voorkiemen gewoon in het net waarin ik ze heb gekregen? En is het echt wel noodzakelijk?
Ik heb vroege en late aardappelen, moeten die late aardappelen ook nu gelijk mee kiemen en de grond in of moeten die nog wachten, en hoe laat ik ze wachten zonder te kiemen?
Zou ik die vroege niet nu al kunnen poten?
Ik heb een interressante link gevonden:
http://dlg2.vertis.nl/servlet/page?_pageid=280,282&_dad=dlg&_schema=PORTAL30
Ik heb mijn pootaardappelen: Eba in de koelkast gelegd. Zoals ik die site begrijp haal ik de late pootaardappel in juli uit de koelkast om ze te laten voorkiemen en plant ik ze in augustus in mijn moestuin.
Helaas begrijp ik het voorkiemen nog niet helemaal dus ga nog wat verder zoeken.
Nog een vraagje…als ik de vroege aardappelen oogst, kan ik dan op het zelfde stuk gelijk erachteraan de late aardappelen poten? Dus in Juni oogsten (ha als het meezit dan) en dan in augustus weer daar poten voor de late aardappelen. Of is het beter om voor de late aardappelen een ander stuk van de tuin te gebruiken?
Luka,
De benaming vroege en late aardappelen zit in het feit dat de vroege een kortere groeiperiode hebben dan de late.Hierdoor kunnen ze alletwee op hetzelfde moment worden gepoot in de maand april.Maak hiervoor rijen met een onderlinge afstand van zo'n 45 cm en op die rijen weer 45 cm uitgezet lijnen,nu heb je dus een stuk grond wat is verdeeld in vierkanten van 45 bij 45 cm.Op elk snijpunt van die lijnen word dan een aardappel gepoot op een diepte van zo'n 10 cm,bij zwaardere grond als klei iets minder diep.
Als het weer een beetje meezit kan de oogst van de vroege soort vanaf ongeveer begin juni plaatsvinden als je de knollen dik genoeg vind.De late soort word geoogst medio oktober als het loof afgestorven is wat de bewaarbaarheid bevordert.wat het voorkiemen betreft dit,op de pootaardappel bevinden zich (ogen) die gaan uitlopers vormen waardoor er een voorsprong optreedt in de groei.Dit voorkiemen doe je een week of twee,drie voordat je ze gaat poten in open kistjes waardoor alle aardappelen veel licht kunnen krijgen en als je dat doet bij een temperatuur van een graad of 10 zullen er stevige uitlopers ontstaan die (wat helemaal ideaal zou zijn) ongeveer een halve centimeter lang als ze worden gepoot zijn en niet beschadigd moeten worden, dus niet in het net laten zitten.Let bij het voorkiemen wel op nachtvorst, dan even binnen zetten.als deplanten een 20 cm hoog zijn moet de aarde tegen de stengel van de plant worden opgewerkt en later nog een keer om de stam te beschermen en om te voorkomen dat er door lichtinval groene knollen ontstaan.
Veel succes, Rick
Wauw! Dank je Rick voor je uitleg, geweldig!
Ik hoop dat ik idd in juni kan oogsten omdat ik half juli op vakantie ga en niet mijn schoonvader met het rooien van aardappelen wil opzadelen.
Zou ik de aardappelen in de kas kunnen laten voorkiemen of is het daar te heet ervoor? Het is een onverwarmde kas maar overdag kan het al meer dan 10 graden worden.
Nogmaals bedankt voor het bruikbare advies!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?