tomatenplant

• marleen

Hallo, ik heb sinds een paar weken een tomatenplant in mijn tuin staan. Geef hem elke dag water. Maar na de buien van de afgelopen weken, zijn de blaadjes geel geworden en hij ziet er niet meer zo mooi uit. Er komen al wel een paar bloemetjes in, maar verder gaat de groei ook nog niet zo hard. Kan er iemand mij helpen om mij te vertellen wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Alvast Bedankt!

• Frans

Hallo Marleen.

Jammer dat je de plant al zo vroeg buiten hebt gezet.

Als het een gekochte plant is dan komt deze uit de kas waar dag en nacht een temperatuur heerst van rond de 20-25 graden.

De plant gaat dan naar buiten ,overdag lekker warm en s,nachts 9-10 graden.

Geloof me dat is echt te koud,geld voor al dat soort planten.

Je kunt er bij het buiten zetten een tunneltje over zettren.

Zet tomaten en andere planten als Pompoen-Pepers-Aubergine-Kommers etc. pas buiten na half juni.

Grt Fransmarleen schreef:

>

> Hallo, ik heb sinds een paar weken een tomatenplant in mijn

> tuin staan. Geef hem elke dag water. Maar na de buien van de

> afgelopen weken, zijn de blaadjes geel geworden en hij ziet

> er niet meer zo mooi uit. Er komen al wel een paar bloemetjes

> in, maar verder gaat de groei ook nog niet zo hard. Kan er

> iemand mij helpen om mij te vertellen wat dit is en wat ik er

> aan kan doen?

>

> Alvast Bedankt!

• Guy

Elke dag water geven is echt teveel!

De bladeren mogen bij het gieten NIET nat worden!

Probeer zoveel mogelijk 's morgens 1 of 2 keer per week water te geven.

Indien enkel de onderste bladeren geel zijn, dan kan u die verwijderen en op de composthoop doen.

Om de 2 weken bijmesten met een samengestelde meststof die rijk is aan kalium.

Met dit regenweer is het gevaar op aantasting van de tomatenplaag/ aardappelplaagschimmel heel groot. Een preventieve bespuiting met een schimmeldodend middel wordt daarom aanbevolen.

• marian

Hoi,

Ik ben nog maar een beginneling in tuinieren.

De tomatenplanten waren heel mooi met allemaal kleine tomaatjes,toen ik gisteren weer in de tuin kwam na al die vele regen waren de planten dood.

Ik denk dat wij ook hadden moeten sproeien ,of zal het de vele regen geweest zijn???

• Guy

Zonder regenbescherming tomaten kweken ging dit jaar echt niet!

Kan u geen regenbescherming geven, gebruik dan enkele preventieve bespuitingen met schimmeldodende middelen. Eens de planten ziek zijn kan u niets meer doen dan alles rooien en opruimen. Gooi de zieke planten niet op de composthoop of u start volgend jaar met problemen.

Guy

• marian

Vorig jaar hadden wij ook tomatenplanten en ging het prima zonder sproeien,maar nu is alles mislukt.

Ernaast staan nog paprika planten en peperplanten en daar is nog niks mee aan de hand,ik weet niet of die daar ook gevoelig voor zijn.

Vorige zomer hadden we een heleboel pepers die ook allemaal rood weden dat zie ik dit jaar niet zitten.

Volgend jaar maar opnieuw gaan zaaien en planten en zeker ook een paar keer bespuitingen geven,want om nu alles voor niks te doen is ook jammer.

Maar al doende leert men zei mijn opa vroeger.

Want aan deze planten is niks meer te doen,alleen opruimen en weggooien.

Marian

• Guy

Marian,

Paprika's en pepers krijgen die gevreesde schimmelziekte NIET.

Extra behandelingen zijn dus overbodig.

Om mooi rood te worden hebben ze wel veel warmte nodig.

Er zou beterschap komen met het weer…..