fundering kas

• Inge van Collenburg

Wie o wie kan mij helpen. Ik kan een aluminium kasje overnemen op het volkstuincomplex waar ik tuinier, maar hier zit geen fundering bij. Wat kan ik het beste doen. Het liefst ook niet al te moeilijk, want ik zie mezelf nog geen betonnen fundering aanleggen. We hebben namelijk geen elektriciteit (voor het boren) en geen water op de tuin.

Heeft er iemand tips?

• Richard

hoi Inge,

Je kunt een fundering maken van Hout. Als eerste sla je met een houten moker op de hoekpunten (afmeting kas) palen in de grond. Ongeveer 50-75 cm de grond in. afhankelijk van de afmeting van je kas moet je ook palen tussenin slaan. Een overstek van 2 meter kan wel. De palen zaag je af ter hoogte van het maaiveld. Over de afgezaagde palen leg je liggende twee bevpalen. Deze estig je aan elkaar dmv schroeven. In de hoeken van de liggende palen verbind je met een hoekijzer. De fundering is nu klaar en je kunt je kas erop zetten en eventueel bevestigen.

Palen moeten ongeveer 7 bij 7 cm zijn.

Dit is een vrij bewerkelijke fundering.

Makkeijker kan ook:

je graaft ongeveer 10 a 20 cm modder weg in een vierkant ter grootte van de kas. zorg ervoor dat de geul angeveer 40 cm breed is. Deze geul vul je met zand. (GOED AANSTAMPEN en nat maken zodat het zand gaat inklinken. Hieroverheen leg je stoeptegens. (veelal gratig af te halen) En je zet je kas op de tegels.

Succes ermee!!

• Frans

Hallo Inge.

Inderdaat is een houten fundering bewerkelijk.

Ik zelf zou in de kas in het midden een pad leggen van stoeptegels.

En dan aan beide zijde van het pad nieuwe grond erin,dan kun je daar planten of zo inzetten.

Let wel op dat de kas op de vier hoeken vast gezet kan worden anders ligt deze bij de eerste de beste storm,bij de buurman.

• sjaak

Beste Inge

Er bestaan kant en klare betonnen fundering palen zijn ongeveer 90 cm lang en 15bij 15 cm, met een oog aan de bovenzijde om de kas mee vast te zetten

Meestal word er op elke hoek een gezet en onder de plek waar de deur zit, dit tegen verzakken van je deur.

Je moet natuurlijk wel even gaten graven, succes .

Sjaak

• reri

Bezorg of leen ergens een paar grote tonnen en/of kuipen. De volgende regen komt vast en zeker en zie daar, het water voor het beton staat op je te wachten. Aan roeren met de hand in een speciekuip is zwaar, maar voor een niet al te groot kasje best te doen. Gelijk de kas opmeten en kijken waar de gaten moeten komen. Dan druk je de pluggen in het natte beton en heb je later dus ook geen boormachine nodig maar draai je de schroeven er zo in.

Sucses.