een moetstuin is voor ouwe vandagen.....

• Peter

Hallo allemaal,

Wellicht dat de titel van dit onderwerp een reactie uitlokt. Daarom een korte toelichting op dit onderwerp.

Op het complex waar ik mijn groentuin heb zie ik alleen maar mensen op respectabele leeftijd aan het werk. Vele zijn al gepensioeneerd. Als je eens op verjaardagen of andere bij eenkomsten verteld dat je een moestuin hebt, dan wordt gelijk de link gelegd naar mensen op leeftijd.

Zelf ben ik het oneens met deze stelling. Ben namelijk 27 en de jongste tuinder op het complex waar ik mijn tuin heb.

Groet

Peter.

PS Wellicht dat iemand een vele malen scherperder onderwerp weet dat met tuinieren te maken heeft.

• Frans

Hallo Peter.

Denk niet dat het leeftijd gebonden is.

Ik zelf had op 23 jarige leeftijd een tuin van 200m.

Maar het word algauw gezegd als je met pensioen gaat kun je een volks tuin nemen om de tijd in te vullen.

Bij ons in Haarlem zit ik nu op een gemeente complex met kleine tuintjes de z.g.n

Doe tuinen.

Dit zijn familie tuinen waar ook veel kinderen en jonge gezinnen werken.

Verder moet je natuurlijk van het buiten leven houden en oog hebben voor het groene gebeuren.

Grt Frans

Peter schreef:

>

>

> Hallo allemaal,

>

> Wellicht dat de titel van dit onderwerp een reactie uitlokt.

> Daarom een korte toelichting op dit onderwerp.

>

> Op het complex waar ik mijn groentuin heb zie ik alleen maar

> mensen op respectabele leeftijd aan het werk. Vele zijn al

> gepensioeneerd. Als je eens op verjaardagen of andere bij

> eenkomsten verteld dat je een moestuin hebt, dan wordt gelijk

> de link gelegd naar mensen op leeftijd.

>

> Zelf ben ik het oneens met deze stelling. Ben namelijk 27 en

> de jongste tuinder op het complex waar ik mijn tuin heb.

>

>

> Groet

>

> Peter.

>

>

> PS Wellicht dat iemand een vele malen scherperder onderwerp

> weet dat met tuinieren te maken heeft.

• NY-freak

Hallo Frans,

Wat volgens mij ook meespeelt is het feit dat mijn generatie gewoon qua voedsel verwend is. Als ik op mijn werk eens rondvraag wat mensen eten dan hoor ik weleens dat ze aardappelpuree maken door wat melk met “het een of ander” te mengen.

Echt eten wordt minder gewaardeerd en al het voedsel dat vacuun verpakt bij de AH ligt is gewoon normaal geworden. Ik geef regelmatig groente dat afkomstig is van mijn tuin weg. Dan zeg ik erbij dat ze even extra op de smaak moeten letten. Als ze het gegeten hebben dan krijg je hele leuke reacties.

En dan nog wordt ik welleens aangekeken omdat ik een moestuin heb. Snap ji het??? Ik niet.

Groetjes

• Henri

heej mensen ,klopt niet erg druk hier ,ik tuinier al vanaf me 11e met veel plezier ,ben nu 40 inmiddels,bij onze club ook wel mensen op leeftijd ,maar ook wel aardig wat vrouwen,ik persoonlijk vind het geen hobby voor oude mensen ,het is maar net wat je boeit ,en voor mij is het 1brok opwinding where ever you live ,you can create your own personel paradise,that will put a song in your heart,and fill,s your life with joy ,make sure you don,t miss out www.zesweg.nl mijn tuintje

• Henri

p.s ik bedoel niet speciaal voor oude mensen ,tuurlijk oudere mensen kunnen ook veel plezier aan tuinieren beleven ,maar het is voor alle leeftijden ,

• Peter

Ik was vandaag weer eens op mijn tuin en werd weer eens aangesproken door een man op leeftijd. Hij vond het hartstikke leuk dat ik zo fanatiek ben op mijn tuin. Zo heb ik inmiddels al een hele fanclub opgebouwd. Alle mensen met veel tuinervaring die me vanalles willen leren.

• Henri

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2090 dit is een prikbord over biologisch tuinieren ,word ook toegepast op onze vereniging www.zesweg.nl , biologisch is veel lekkerder ,inplaats alles te gaan bestrijden met gemische middelen ,wij gebruiken ook geen kunstmest,Peter ik weet niet of je veel ervaring hebt op tuingebied?,om terug te komen op je vraag van bemesting,stalmest is idd een goeie bemesting,daar gelden uiteraard ook regeltjes voor ,de mest mag pas in het voorjaar op de tuin ,en heel belangrijk is dat je de tuin in 3of 4 stukken verdeelt, als je aardappelen zet in 4stukken dus,en ieder jaar wisselen, om ziektes te verkomen , aangezien het ook steeds warmer word ,ga ik me al in januari voorbereiden, met het zaaien van diverse groente en fruitsoorten uit zuideuropa , ik vind et mooi als je groente en/of fruit kan kweken die je niet kan kopen in de winkel . en tussen de groente staan ook veel bloemen erg mooi genoeg getypt………….weet je wat ………………………………………. ik ga ff naar me tuintje :D groeten Henri http://opelpowerfreak.eigenstart.nl

• Henri

@ peter , ik lees ff terug ,en zie dat je op zware klei tuinierd ,da,s bes wel zwaar ,heeft ze voor en na delen , persoonlijk vinnik meer nadelen , ik zit op zandgrond ,ik hep ook op klei grond getuinierd ,eerlijk gezegd blij dat ik er vanaf ben. tuurlijk is het op klei wel te doen, kost aleen veel meer tijd en energie , groeten Henri

• anneke

Ik ben natuurlijk wel op leeftijd, was 50 (nu 52) toen ik aan een moestuin begon.

Maar ik heb het wel ontzettend naar mijn zin.

Er zijn bij ons in Den Bosch ook wel oudere tuinders (zo 73 - 79), maar dat is juist prettig. Die weten erg veel en ik heb veel van ze geleerd.

Maar zodra er eentje mee ophoud komt er meestal een vrouw voor terug.

En die houden vaak van bloemetjes, zoals ik.

Maar je hebt wel gelijk, als je zegt dat je een moestuin hebt wordt er toch wel even raar gekeken.

Ik verwijs ze meestal(jullie dus ook) naar mijn website om een idee te krijgen wat je allemaal met een volkstuin kan doen.

http://www.annekestuintje.nl

groetjes Anneke

• NY-freak

Hallo Henri,

Voor wat betreft de grond waar ik mijn tuin op. Die bestaat uit rivierklei.Het is ongeloofelijk zwaar. Ik heb mijn tuin van iemand over genomen waarvan in het het idee heb dat die de grond niet heel goed heeft onderhouden. Ik vergelijk mij groente bv met die van de buren. Nou dat zieter vele malen beter dan dat van mij. Gelukkig blijft de smaak wel heel goed.

Ik had juist begrepen dat ik in het najaar moest gaan mesten. Vooralsnog ben ik dat wel van plan te doen. Ff een goede laag koeienstront aangevuld met aarde. Dan moet denk ik de grond volgend jaar een stuk beter zijn.

Trouwens ik ben inmiddels al begonnen om de tuin om te spitten. Ik ga nl over een maand 6 weken weg. Dan heb ik vast een beginnetje gemaakt.

Groetjes