kei hardee grond

• Peter

De grond van mijn tuin bestaat uit rivier klei en is kei hard. Wat kan ik er aan doen. Van de week heb ik dus mijn aardappels gerooid. Om er nieuwe groente op te zetten moet de grond dus wel werkbaar zijn. Het omspitten is gelukt. Helaas bestaat de grond nu uit opgedroogde brokken klei. Het zal vanzelf wel weer normaal worden, maar wat kan ik doen om dit proces te versnellen?

• Frans

Je kunt een tuin frees huren.

En voor de winter tuingrond of Compost door werken.Peter schreef:

>

> De grond van mijn tuin bestaat uit rivier klei en is kei

> hard. Wat kan ik er aan doen. Van de week heb ik dus mijn

> aardappels gerooid. Om er nieuwe groente op te zetten moet de

> grond dus wel werkbaar zijn. Het omspitten is gelukt. Helaas

> bestaat de grond nu uit opgedroogde brokken klei. Het zal

> vanzelf wel weer normaal worden, maar wat kan ik doen om dit

> proces te versnellen?

• Peter

Mijn buurman freest mijn tuin in het voorjaar. Pas geleden had hij het bij een ander gedaan, mara toen waren de bladen helemaal kromgetrokken.

Met een spitvork heb ik de grond aardig los gekregen. Zodanig in ieder geval dat ik er nieuwe planten op kan zetten. In ieder geval gaat er een nieuwe laag aarde over de grond heen di egoed bemest gaat worden.

Bedankt voor je tip.

Groet

• Frans

peter.

Je kint ook je tuin voor de winter spitten en de kluiten laten liggen.

Door de vorst zullen die verbrokkelen.Peter schreef:

>

> Mijn buurman freest mijn tuin in het voorjaar. Pas geleden

> had hij het bij een ander gedaan, mara toen waren de bladen

> helemaal kromgetrokken.

>

> Met een spitvork heb ik de grond aardig los gekregen. Zodanig

> in ieder geval dat ik er nieuwe planten op kan zetten. In

> ieder geval gaat er een nieuwe laag aarde over de grond heen

> di egoed bemest gaat worden.

>

> Bedankt voor je tip.

>

> Groet

• Peter

Dat is ook precies wat ik wil gaan doen. Ik heb m'n collega's op het werk al uitgenodigd om te komen helpen met spitten ha ha ha …….

• msguard

Voor nu zou ik er een paar zakken compost tegenaan gooien… die kan er direct op. Maakt je grond direct meer schoffelbaar. Ook schoffelen direct na een regenbui maakt je grond meer behandelbaar (niet lopen op de teeltgrond, maar op de paden). Als laatste redmiddel zou je een grasrol over de kluiten kunnen halen, om deze te breken, zodat je meer fijne grond krijgt.

Van de herfst zou ik zorgen voor een paar karren mest. Paarden of koeienmest, zo oud mogelijk (Tip: ga nu alvast verzamelen, dan is de mest tegen de herfst vast wat verrot). Deze mest eerst verspreiden, daarna omspitten (niet alles tegelijk, maar elke dag b.v. 20 m2, circa 30 minuten) zodat je de mest onderwerkt. Een paar weken wachten en dan een flinke gift kalk eroverheen geven, afhankelijk van de PH-waarde. Dan de vorst erover en dan in het voorjaar de frees erover… heb je heel andere grond. Als je dit een paar jaar herhaald, kun je midden in de winter je tuin omspitten met een spitvork, zo rul wordt ie.

Hoop dat je er iets aan hebt!

• peter

Bedankt voor de tips. Ik ga er zeker iets mee doen.