aardbeien

• maaika

ik heb dit jaar voor het eerst aardbeien plantjes op mij balkon, nu komen er allemaal lange stengels aan met op het eind kleine blaadjes.

wat moet ik hier mee doen??? gewoon laten zitten op eraf halen??

mvg, maaika

• Peter

Hallo,

Die lange stengels dat worden volgend jaar de nieuwe aardbeiplanten. Aardbeiplanten gaan ongeveer 3 jaar mee. Je kan natuurlijk dan nieuwe aarbeiplanten kopen of de uitlopers van je huidige planten gaan gebruiken. Dat werkt als volgt:

Als er langzaamaan blaadjes aan gaan groeien, zal het niet lang meer duren voordat er ook wortels aan groeien. Als de nieuwe plant wat sterker is, plaats je deze in een potje. Je zal zien dat het niet lang duurt voordat de nieuwe plant ook uitlopers zal gaan vormen. Deze gewoon afknippen. Wanneer de nieuwe plant wat sterker is knip je de “stengel” af en voila een je hebt weer nieuwe aarbeiplanten. Aardbeien stekken wordt dit genoemd. Het volgend jaar kan je ze uitplanten.

Op deze manier kan je heel veel planten krijgen. In mijn tuin heb ik een aardbeienveld van 4 x 4 meter. Dit ga ik volgend jaar flink uitbreiden met de nieuwe stekken. Aardbeien uit de koude grond zijn vele malen lekkerder dan die van de supermarkt.

Succes ermee

• maaika

dank je voor je informatie peter,

nog een klein vraagje, kan ik ze in de winter gewoon buiten laten staan???

en moet ik ze voor die tijd snoeien,of gewoon helemaal niets doen?

mvg,maaika

• Peter

Ja, dat is een goeie vraag….. Zo'n ervaren tuinder ben ik nog niet. Ik heb mijn aardbeienplanten vorig jaar gekregen van iemand die ze uit de grond had gehaald en liet overwinteren in een platte bak. Zo bevriezen ze niet. Ze zaten dan in kleine plastic potjes. Het volgende jaar moet je ze opnieuw planten.

Snoeien is naar mijn weten niet nodig.

Groetjes

• anneke1

Volgens mij moet je de stengels er juist af halen, omdat de plant op dit moment alles nodig heeft om vruchten te maken.

Kunnen 's winters gewoon buiten blijven.

• Henri

ik hep 7jaar geleden een paar planten gekocht,de uitlopers ervan in potjes aarde gestopt ,na verloop van tijd kun je die doorknippen ,en je hept weer een nieuwe,plant, ,tegen de winter ,het bruine blad weghalen ,in et voorjaar goed bemesten ,koeiemest, en zo gaat et maar door ,et ras wat ik hep,zijn doordragers ,die bloeien de hele zomer,vandeweek had ik er een stel,zo groot als manderijnen,hep me er misselijk aan gegeten , where ever you live,you can create your own personal paradise,that wil put a song in your hart,with joy,make sure you don,t miss out 1 brok opwinding, groeten Henri de volkstuinman :)

• maaika

bedankt allemaal voor de informatie.

maaika