beginneling

• rebecca

Help, hartstikke leuk, we hebben een volkstuin. Ik zie nu alleen door de bomen het bos niet meer. Waar nu beginnen? Waar info vandaan halen. Op internet is zooo veel te vinden. Wie wil mij een beetje op weg helpen? Alvast bedankt. Rebecca

• Frans

Hallo Rebecca wat wil je weten.

Grt Frans

Haarlem.

rebecca schreef:

>

> Help, hartstikke leuk, we hebben een volkstuin. Ik zie nu

> alleen door de bomen het bos niet meer. Waar nu beginnen?

> Waar info vandaan halen. Op internet is zooo veel te vinden.

> Wie wil mij een beetje op weg helpen? Alvast bedankt. Rebecca

• Theo

Geen idee wat je precies van plan bent met een volkstuin. Wordt het een moestuin? Je zou dan eerst eens kunnen vragen waar de aardappelen komen te staan dit jaar (bij sommige verenigen is dat zo bepaald), wil je eigelijk wel aardappelen? Als dat wel het geval is zou ik je aanraden om vooral een vroege soort te nemen i.v.m. phytophtera. Bij sommige verenigen is iemand aangesteld die tegen deze ziekte spuit, bij anderen moet je het zelf doen. Maak vervolgens een lijst van groentes die je evt. wil verbouwen. Kijk dan even wat de moeilijkheidsgraad er van is, de één is nu eenmaal lastiger dan de andere. Wil je koolsoorten kweken kijk of je een buurman of vrouw heeft die per ongeluk weet waar het jaar daarvoor kool gestaan heeft en zet daar dus geen kool op i.v.m. knolvoet. Maak dan van de door je jouw gekozen groentelijst en beplantingsplan en hou rekenschap met combinatieteelt! Groente zijn soms net als mensen met de ene kunnen ze opschieten en de andere niet. Sterker nog ze kunnen elkaar ook positief beinvloeden. Voor een ander prikbord heb ik net een simpel hulpje geupload die daarbij kan helpen. Let op hij staat op rapidshare dus hij blijft daar niet voor eeuwig staan.

http://rapidshare.de/files/13385547/combi.zip.html

Zo hopelijk heb je er wat aan.

• anneke1

Halllo Rebecca,

Ik ben 2 jaar geleden alweer met een volkstuin begonnen en heb er een website van bijgehouden. Ik krijg veel reacties dat mensen er ook nog iets aan hebben.

Kijk vooral eens in de lijst bij groenten daar staat hoe je groenten het beste kan combineren.

Verder heb ik zelf veel gehad aan mijn medetuinders, nog steeds trouwens.

Mijn website:

http://www.annekestuintje.nl

Heel veel succes en vooral plezier met je tuin.

Groetjes Anneke

• rebecca

Bedankt voor jullie reacties.

Ja ik wil er een moestuin van maken. Hij is 140 m2 en een lijst met groenten die ik wil vebouwen is een goed idee. Op de websites ga ik zeker kijken.

Ik heb nu 4 boeken liggen en het ziet er allemaal nu heel moeilijk uit. Handige sites zijn dus zeker welkom.Het lijkt mij erg leuk,nu het begin nog. Wat moet wanneer in de grond enzo. Bedankt voor het meedenken en tips zijn van harte welkom! Groetjes Rebecca

• rebecca

wilde even bij de link kijken Theo, ik kom alleen op een wat vreemde site. Doe ik iets verkeerd, of is hij al weg?

• rebecca

Leuk! Heb net even gekeken.Ik ga vast veel aan je site hebben. Groetjes

• Katinka

Ik heb hem ook opgeslagen, leuke site, Anneke!

Katinka

• Theo

Sorry voor de late reactie maar beter laat dan nooit ;-)

Nee hoor hij doet het wel, de site is van rapidshare.

Daar kun je snel dingetjes opzetten om te delen.

Bij het scherm zie je 2 kolommen ‘premium’ en ‘free’

Je kunt daar ‘free’ aanklikken, vervolgens krijg je een scherm waar je 3 leestekens in moet tikken en daarna kun je het downloaden.

Ik weet het een tikje omslachtig, maarja gratis..

Hopelijk lukt het nu, succes

• moestuin

hallo rebecca 11-03-1006

als beginneling is het niet makkelijk een moestuin aan te leggen en te beginnen

daarom geef ik je een goede raad ga eerst een boek lezen en dan een teelt plan maken . je deelt het landje in 4en begint met bemesten van de grond. eerste b'v

aardapellen ,sla en bladgroenten .koolgewassen. knolgewassen, vlinder groenten b.v bonen en fruitgewassen . als je een plekje over is voor een kruidentuintje.

als je nog vragen hebt mail me dan

groetjes addy

rebecca schreef:

>

> Help, hartstikke leuk, we hebben een volkstuin. Ik zie nu

> alleen door de bomen het bos niet meer. Waar nu beginnen?

> Waar info vandaan halen. Op internet is zooo veel te vinden.

> Wie wil mij een beetje op weg helpen? Alvast bedankt. Rebecca