spitten van kleigrond

• guard

Beste medeprikkers,

Ik heb een moestuin op de klei van circa 240 m2.

Wegens omstandigheden heb deze een jaar braak moeten laten liggen en wil deze nu weer omspitten.

Volgens 'de regels" dient dit voor de winter te gebeuren, maar ik ben er pas net aan begonnen… Aangezien ik geen zwaar lichamelijk werk gewoon ben, wil ik het deel voor deel doen. Vandaag heb ik een stuk van circa 20 m2 gedaan en dat was ook wel genoeg, qua gevoel.

Graag zou ik ervaringen vernemen van mensen die op de klei verbouwen, wanneer ze beginnen met spitten en of ze advies hebben over wanneer dit klaar moet of kan zijn.

Het spitten na regen is lijkt me af te raden? Of kan men best spitten als het heeft geregend? Je loopt het wel dicht, maar maakt het toch ook weer open door het spitten? En hoelang moet men dan wachten om weer te kunnen spitten?

Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij advies geven?

Alvast bedankt!

• Guy

Probeer na het spitten eens een groenbemester zoals snijrogge (snijkoren) te zaaien.

De grondstructuur blijft dan beter behouden.

Tot begin december kan die groenbemester gezaaid worden.

In de meeste tuincentra zijn groenbemesters te bekomen.

Guy

• m.versendaal

Het is nu een prima tijd om te spitten. Door omstreeks deze tijd te beginnen gaat het onkruid niet meer ontkiemen. Het spitten kan het beste gebeurd zijn voor de kerst.

• Monique

Voor spitten is het nu misschien wel een goede tijd, maar mijn ervaring is dat kleigrond toch om een andere aanpak vraagt. Spitten als het nat is, is af te raden vanwege de grote brokken die niet te hanteren zijn. Lopen op natte klei is ook geen pretje vanwege de dikke lagen die aan je laarzen blijven plakken.

Misschien kan je een stukje afdekken met bijv. landbouwplastic, zodat het onkruid daaronder dood gaat en de grond wat losser wordt? In het voorjaar kan je dan al aan de slag op dat stuk.

Of je kan de grond gewoon laten zoals die nu is en alleen alvast een indeling maken. Kleigrond wordt na vorst een stuk hanteerbaarder omdat de grote brokken uit elkaar vallen. De grond blijft in ieder geval dan bedekt (met onkruid). In het voorjaar kan je dan voorzichtig beginnen met schoffelen en fresen (maar dat gaat ook weer niet als de grond nat is).

Of je kan nu alvast schoffelen (valt ook niet mee op natte klei) en proberen of groenbemesters nog op willen komen.

Kortom, het is niet eenvoudig om DE oplossing voor kleigrond te vinden; het blijft moeilijk. Zelfs in boekjes vind je vaak geen praktische oplossing.

• e.veerman

Ik ben lid van de Volkstuinvereniging De Tuinvreugde in Volendam. Uit diverse moestuinboeken mocht ik vernemen dat elk jaar diep omspitten helemaal niet goed voor de grond is. Wij hebben elk jaar discussie tijden het koffiedrinken in ons zelfgemaakte kleine koffiehuisje. In oktober wordt er veel compost gereden en op de tuin gegooid. Dan gaat men diep omspitten wat volkomen onzinnig is want alle mest en compost loopt weg naar diepere grondlagen en de sloot. De wortels van de plantjes gaan meestal niet dieper dan ca. 30 cm, dus alles wat je dieper bemest gaat verloren. Als je logisch denkt klopt deze theorie maar ja de volkstuinders die al 30 of 40 jaar elk jaar hetzelfde doen nemen deze theorie niet zomaar aan van iemand die slecht enkele jaren een volkstuin heeft. Ik gooi elk jaar compost en mest op de grond en spit de tuin gewoon beperkt om en de resultaten en de oogst zijn zeker niet minder dan de vele meer ervaren volkstuinders.

• Jan J.

Ik heb al 10 jaar een moestuin op de vette klei.

Om de moestuin gebruiksgereed te maken voor het voorjaar kan het beste als volgt doen.

Nu de tuin omspitten dat kan je rustig doen want het is alleen van belang als er een fikse vorst komt en die komt meestal pas begin volgend jaar als die al komt. Vooral een riek gebruiken, met een schop is het helemaal ondoenlijk. Het onkruid niet onderspitten, want dan komt het volgend jaar overvloedig terug, maar al spittend verwijderen. Als je klaar bent de moestuin gewoon met rust laten. Geen goenbemester gebruiken want dan heb je volgend jaar extra zwaar werk. Over de structuur van de grond hoef je geen zorgen te maken want die wordt toch elk jaar overhoop gehaald door het spitten en fresen.

In het vroege voorjaar de grond wederom licht omspitten eventueel eerst natuurlijke mest over de grond spreiden en die tegelijk licht omspitten. Daarna een tuinman zoeken die met een machine je moestuin freest. Het moet dan wel een tijdje niet geregend hebben anders lukt het niet goed. Dat kost je slechts een paar tientjes. De grond wordt er lekker los door en de moestuin is gereed voor het nieuw plantseizoen. Niet met je klompen over de grond lopen anders loop je alles weer vast. Eerst paden aanleggen waar je wel kan lopen en voor de rest brede planken gebruiken om over te lopen en de boel te planten en te zaaien.

• nico

Ik begin half november met spitten ,en half februari gaat er + - 2 kub compost er op en dan gelijk de kalk en evt kali. En dit gaat bij mij heel goed .Ik heb als een van de weinigen bloemkool en brocoli

• J. Nouwen

Ik heb al 40 jaar een volkstuin en begin eind september en gebruik paardemest, die een jaar blijft liggen op de mestvaalt., de tuin ligt 10 cm hoger dan de andere tuinen. Het onkrtuid zoals gras en kweekgras spit ik gewoon onder, de witte kweekwortels verwijder ik en dat bevalt goed. suces bij het spitten. Als je kleigrond pas eind november spit, is de grond vet en blijft aan de spa vastkleven.