Daar doe ik graag aan mee!
-meer openbare volkstuinen
Ik denk dat het animo voor volkstuinen op korte termijn helaas nog daalt. Men heeft geen tijd meer voor het verbouwen van eigen groenten. Het “geldtijdperk” eist dat men allebei moet werken en zo hard mogelijk, zodat voor deze hobbie alleen tijd is als met met pensioen is. Als de “vergrijzing” inderdaad plaats zal hebben, over een aantal jaren, zal de vraag weer (wat) steigen.
-nieuw aan te leggen volkstuinen
Bekijk eerst de vraag hierna. In druk bevolkte gebeiden is er veel vraag naar volkstuinen. Zeker als die een goede vereniging hebben waar zaken als ploegen en aanvoer van zwarte aarde zijn geregeld, is er mijns inziens voldoende afname. In dit soort gebieden heeft men ook geld voldoende om taken / werk uit te besteden. Een wat duurdere vereniging met een goede serviceverlening zal zeker succesvol zijn…
In het Noorden hebben we minder geld en doen we alles met harde arbeid. Zelf spitten en zelf aanvoeren van mest en hulpstoffen. Hier mag een volkstuin praktisch niets kosten, omdat deze hier gewoon voordeel dient op te leveren. Maar hier is ook meer ervaring met agrarische activiteiten en is men hard, lichamelijk, werken gewoon.
-meerdere mensen die een grote tuin gaan beheren/onderhouden
Als je bedoeld een siertuin heb ik hier geen ervaring mee.
-combineren van functies. Voorbeelden: kinderboerderij in combinatie met een volkstuin, theeschenkerij in combinatie met een volkstuin, campeervolkstuinen, kust of beelden volkstuinen, siervolkstuin enz.
Dan richt je je op meerdere doelgroepen tegelijk. Lijkt me mooi voor het Westen van het land. Daar waar mensen geld uitgeven voor dit soort dingen. Niet in het Noorden.
Heel erg veel succes met de afstudeeropdracht! Onderbouw die goed en alles zal goed komen!
Greets,
guard