succes gegarandeerd

• monique

Hallo tuinierders,

Alvast voor het volgend tuinseizoen. Dan hoop ik een tuintje te hebben:

Wie heeft echte aanraders van groentes om te zaaien. Wat zijn echte succeshits. En welke gewassen zijn moelijk te kweken en kun je beter neit aan beginnen? Waar bestellen/kopen jullie zaad? Of kan ik beter met kleine plantjes beginnen. Waar koop ik die het voordeligst in?

groeten

Monique

• rene prinssen

sucses is niet te garanderen. maar als je goede aandacht en mest aan planten geeft dan kun je veel bereiken.

In het voorjaar staan er vaak planten handelaren op de markt met groenten planten

vaak koolsoorten en sla en andijvie.

prijs licht zo rond de 15 tot 20 cent per plant.

kool planten zijn vaak zonder al te veel moeite te planten maar altijd weer 3 jaar wachten voor dat je weer op het zelfde stuk neer zet dit geld ook voor aardappelen

Spits kool is een goede voorjaars kool en als je deze net onder de kool afsnijdt dan vormen er binnen enkele weken weer op de stam kleinere kooltjes.

Voor zaad is zaad handel van der wal in hoogeveen een goede aanrader met een groot assortiment , maar slecht zaad bestaad in nederland niet meer omdat alles gekeurd is.

Koop je zakjes zaad op de markt let dan goed op de houdbaarheid datum

.

als je zelf zaait houd er dan rekening mee dat er b.v. in een zakje sla of andijvie

80 tot 120 zaden zitten en als dit tegelijk klaar is heb je er teveel aan alhoewel als je ze laat staan er prachtige bloemen inkomen.

Veder hangt er veel van je bodem af zand of klei is er in de laatste jaren mest op gebracht is er veel onkruid.

Mest zal er dit jaar nog op moeten om in de bodem te worden omgezet tot voeding voor de planten

gebruik je dierlijke mest dan is paarden mest goedkoop maar een afrader door de groote hoeveelheden onkruid zaad een paard verteerd weinig zaden in zijn maag.

afhankelijk van de groote kun je ook gedroogde mest kopen bij een tuincentrum.

bij verse mest kun je uitgaan van een kruiwagen per 10 vierkante meter

En veder hopen dat het weer beter is dan dit jaar

sucses

rene prinssen

www.gekkegroente.punt.nl