Onkruid....zucht!!!

• Esmeralda

Wij hebben sinds vorig jaar een volkstuin overgenomen van iemand die er jaren niks aan heeft kunnen doen. Nou lijkt het wel of het altijd een puinhoop blijft. Ik trek steeds van alles eruit, snoei takken eraf, we verwijderen een hoop en toch komt er maar geen eind aan. Als sje eindelijk een stukje schoon hebt wat moet je dan doen? Afdekken of zo tot alles eronder kapot is? Het is ong 300 m2 groot.

• Jaap

Ik heb ook een volkstuin van 375 vierkante meter overgenomen, en ben begonnen met een voor uit te steken.

Dan ben ik met de platschup gaan afplaggen en ondersteboven in de voor gegooid,

vervolgens ben ik gaan spitten,

Toen ik vijf meter had gespit heb ik mosterdzaad gezaaid(dat is een groen bemesting en groeit sneller dan de meeste onkruiden).

Het eerste jaar heb ik niet veel geoogst maar ik heb de tuin nu voor het derde jaar en het gaat buitengewoon goed.

Ik heb een hoop zweet laten vallen,maar ben heel tevreden.

Ik wens je heel veel sterkte, maar dan heb je ook heel veel tuin plezier.

Groetjes Jaap

• rene

Ik zou het gewoon dood spuiten met gif…..dan kun je na een week of 3 gewoon gaan zaaien en poten en blijft het onkruid weg…..300M2 spitten etc..???en dan na 3 jaar een beetje resultaat…sorry,dan maar doodspuiten die handel en daarna alle dooie onkruid met wortels weghalen en omfrezen die hap!

• gido

dood spuiten kan wel maar dan kan je niet vrolijk na 3 weken gaan zaaien of planten en zeker geen groente gewoon een jaar blijven spuiten met gif en dan het 2de jaar gaan planten en goed schoffelen of nog beter het onkruid er met wortel en al uit trekken….

• Monique

ik heb precies hetzelfde probleem maar dan op 200m2 (ook nog veel, hoor). Op een gegeven moment ben ik alles maar gaan afschoffelen. 2 weken daarvoor heb ik een stuk afgedekt met zwart plastic. Daaronder was dus alles dood gegaan en dan kan je het goed verwijderen. Ik weet niet wat voor grond jij hebt, maar ik heb zware klei. Onkruid met wortel en al verwijderen is dan gewoon niet te doen. Zodra de grond kaal is, ben ik ook van plan om mosterd te zaaien. Spinazie schijnt ook te kunnen, gewoon om de grond bedekt te houden tot je het echt gaat gebruiken. Je moet er wel voor zorgen dat, wat je voorlopig ook zaait, niet gaat bloeien, want dan krijg je weer dikke stengels en zaad.

Monique