Verwaarloosde tuin

• Esmee

Sinds juni ong hebben wij een tuintje op de Groote Braak in Amsterdam west. Er is jaren niets aan gedaan dus het is een jungle geworden. We zijn iedere keer druk aan het snoeien, onkruid weghalen enz enz. Maar iedere keer komt het dubbel weer terug. Ook het huisje heeft een redelijke opknapbeurt nodig. Ikzelf weet niet waar ik moet beginnen. Hoe kom ik ooit van al dat onkruid af, wie weet wat ik het beste kan doen om er wat ,moois van te maken??

• huggie

Hallo,

Ik zat met een zelfde probleem. We wonen de helft van het jaar in Frankrijk en hebben daar een groentetuin erbij gekocht. Jaren niet meer gebruikt, de brandnetels en bereklauw meters hoog.

Eerst heb ik gemaaid en daarna geprobeert de wortels van het onkruid te rooien.

Onbegonnen werk. Omdat in Frankrijk nog alles op het gebied van gif te koop is wat volgens de Europese normen allang verboden had moeten zijn, heb ik me laten adviseren wat ik op een groentetuin kon gebruiken zonder de grond te verpesten.

Het werkt ,na drie weken is alles dood. in de herfst nogmaals spuiten, ploegen en hopelijk ben ik er dan vanaf.

succes

Hugo

• Jan

Als je de grond bedekt met onbedrukt karton, haal je het licht weg en gaat alles eronder dood. Het is geen mooi gezicht maar het helpt uitstekend. Na een jaar is het meeste onkruid kapot. Dan de grond losmaken om te zaaien/ planten. Niet de grond gaan omwoelen, want onkruidzaden kunnen jaren actief blijven in de bodem.

Als je al gelijk met planten wilt beginnen, kun je in het karton een kruisje snijden en daar de plant inzetten.

Succes ermee.