Ik vind het zo zonde om zoveel suiker toe te voegen aan het fruit waar ik jam van wil maken. Weet iemand een recept met veel minder suiker en dat de jam toch lang houdbaar blijft?
In Duitsland is er geleisuiker te koop die uitgaat van 1:4, dus 1 deel suiker op 4 delen fruit. Dit is weer de helft minder dan de Van Gilse speciaal geleisuiker die in Nederland verkocht wordt. Deze gaat namelijk nog steeds uit van 1 deel suiker op 2 delen fruit.
Je kunt ook zakjes Gell-Fixx kopen, tot nu toe heb ik ze (helaas) alleen nog maar in Duitse supermarkten gezien. Dit is een bindmiddel van pectine (= vruchtensuiker) wat tevens de houdbaarheid van je jam bepaald (hetzelfde als geleisuiker). Je kunt door deze Gell-Fixx te gebruiken zelf bepalen hoeveel en/of je nog wel suiker toevoegt aan de jam. Eventueel kun je zelfs fructose toevoegen in plaats van gewone (gelei)suiker om te zoeten (ook weer het best verkrijgbaar in Duitsland). Zo kun je zelf makkelijk en goedkope suikervrije jam maken die wel lang houdbaar is.
Marieke
Hallo Hans,
Graag gedaan, ben alleen nog wat vergeten…Volgens mijn moeder (die alle credit voor het uitvinden van eerder gegeven info verdient) Wanneer je fructose (Vruchtensuiker) gebruikt om de jam te zoeten kun je 20% minder suiker toevoegen dan normaal omdat de fructose een hogere zoetkracht heeft.
En de gell-Fixx blijkt ook gemaakt te worden door CSM suiker (in Nederland), hoorde ik ook pas vandaag.. Misschien dat zij je weer een evrkoopadres bij jou in de buurt kunnen geven?
Succes ermee…
Groeten
Marieke
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?