tomaten en druiven vraagje

• liesette

Hallo allemaal

Wij hebben in de tuin een druif staan en hij groeit heel goed. Nu zagen we vandaag dat er veel beginnend vrucht aanhangt maar vragen we ons af of we nu wat extra moeten doen met de druif. Misschien de trossen minderen ofzo?

Ook heb ik nog een vraagje betreffende tomaten.

Mijn zoontje (van 5 jaar) heeft in zijn moestuintje tomaten staan maar deze worden nu wel heel hoog. Moeten we die ook toppen?

Dieven doen we al.

groetjes

liesette

• Guy

Tracht slechts 25 trossen te laten staan. De overige kan je verwijderen.

Bij voorkeur slechts 1 tros per scheut behouden. Meestal staan er 2 trossen op 1 scheut, waarvan de ene iets mooier gevormd is dan de andere. De mooiste tros natuurlijk behouden en de andere dan verwijderen.

De tomaten kan je toppen boven de 3de of 4de tros. (Is eigenlijk nog vroeg nu!)

Zijn het misschien zgn “boomtomaten” die op korte tijd 2 meter hoog worden?

Ken je de naam van dat tomatenras?

• dinie

ik haal de lange scheuten van mijn druiven af 2 ogen boven de druifjes ,en dat gaat goed ik laat er niet meer dan 2trosjes per tak aan zitten en ik vind dat ik fijne druiven heb,je kunt ze gaan krenten maar dat doe ik ook niet alleen ga ik met mijn handen over de trosjes en dan vallen er al veel af ,die anders toch te klein blijven

en wat de tomaten betrefd heb je daar een stok bij staan zodat hij niet omvalt ik heb de tomaten in de broeikas staan en die kunnen niet goed tegen water op de vrucht want dan worden ze rotveel plezier met jullie tuin,want als straks de druiven ook nog lekker zoet zijn dan is het helemaal goed.groeten dinie

• liesette

Nee de tomatenras ken ik niet om eerlijk te zijn. We zijn nog maar pas aan het experimenteren met groenten.

Bedankt voor de tip in ieder geval.

liesette :D

• liesette

Bedankt Dinie voor de tips.

We kunnen aan de slag. Ik ben inderdaad heel benieuwd hoe de druiven zullen gaan smaken en de tomaten natuurlijk. (we hebben maar 1 tomatenplant hoor).

We zitten duidelijk nog in de experimenteer fase. :-)

Liesette :D

• dinie

dat geeft niks ,maar bij mij beginnen de druiven te verdrogen en dat vind ik niet leuk

het ligt er niet aan dat hij niet genoeg water heeft gekregen het enigste wat ik kan uit denken,ik heb er laatst nog koemest bij gegooit,anders weet ik het ook niet

maar het fruit is hier allemaal slecht de perziken waren eerst zo goed en nou gaan ze rotten aan de boom en zo gaat het ook met de peren en de pruimen,en die niet rot zijn daar zitten de wespen in,want is een plaag dit jaar.ik wens iedereen een fijn weekend.groeten dinie