koolvliegjes en bijmesten

• Rene

Hoi,bij de diverse koolsoorten in de tuin komen altijd enorm veel witte vliegjes bij.Hoe krijg ik die krengen weg?Heb al spul geprobeerd van Bayer,maar dat werkt niet bij veel koolplanten.Is er geen alternatief,bijvoorbeeld een bepaald soort planten en/of bloemen die de vliegen “wegjagen”?

Tevens nog een vraagje: Ik lees wel eens over bijmesten van bijvoorbeeld tomaten en paprikaplanten etc door een middel in het water te doen….wat voor middel is dat eigenlijk?Ik doe het nu met korrels mest door de grond,maar weet niet of dat voldoende helpt……

Groe(n)ten,Rene.

• Yvonne

koolvliegjes kun je voorkomen door een zgn. koolkraag om de stam te leggen, dit doe je door een stuk karton of plastic in het vierkant om de onderkant van de stam, op de grond te leggen, zo kunnen de vliegjes hun eitjes niet op de kool afzetten.

Kool en bijv. sellerij zijn hiervoor ook een goede combinatie, kool en uien niet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

• ruud

heb het zelfde probleem gehad en niets hielp. nu heb ik planten van een kweker die zijn behandeld en er geen last van. het kan best aan het soort planten liggen. kragen om de stam wil niet zeggen dat het helpt. ook nu bij mij weer niet. als je twintig bloemkolen zet ben ik al blij als ik er tien heb.

wat je tomaten betreft kun je ze bijmesten met koekorrels opgelost in water. maar wees daar bescheiden mee. beter aldoor een klein beetje dan in een keer een hele plomp. heb hier goede ervaren mee. het is goed voor de tomatenkweek om ze af en toe te bespuiten met een zeewieroplossing. een plantgroeimiddel kan ook geen kwaad. de beste bemesting is olifantenmest. maarja, zie daar maar eens aan te komen.:)