Kleigrond

• Wil

Hallo,

ik heb altijd een tuin op zandgrond gehad, maar nu we verhuisd zijn heb ik sinds 2 weken een tuintje met kleigrond. Dit is wel even wennen.

De grond is voor ons omgefreesd, maar er liggen nog grote brokken klei bovenop.

Mijn vraag is, hoe krijg ik dit klein en is dit wel noodzakelijk?

Wat voor bemesting adviseren jullie mij?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Wil.

• mirjam

hallo

nu alles gefreesd is moet je even wachten tot er een flinke regen bui is geweest

dan kun je alles harken en de grote klei korrels zijn nu meteen klein .

de bemesting is op elke klei grond weer verschillend je kan het laten testen bij een tuincentrum?Wat ik altyd doe is in de winter ompitten en daar een lekkere laag paardenmest over heen gooien en de rest moet de vorst doen (aarde breken) in het voorjaar hoef je dan nog maar een beetje te spitten en je kan evt een beetje kompost gebruiken .Maar probeer inf. te krijgen van je tuinders om je heen als je in volkstuin zit er zijn genoeg mensen wie je wil helpen met inf. vooral de wat oudere mensen. groetjes mirjam

• Jeroen

Hoi Wil,

Als je wacht op een flinke regenbui, ben je niet van je kluiten af. Je kleigrond slaat dan juist dicht. De kluiten kan je fijnmaken met een spade. De grond kan je het beste loshouden met een cultivator. Als je een goede structuur wilt hebben, dan kan je het beste het eerste jaar klei-aardappels poten. Deze maken de klei rul. Bemest niet met stalmest want dat maakt de klei slempig: vet. Je kan het organisch stofgehalte het beste verhogen met tuinturf (géén turfmolm) of compost.

In het najaar spit je de grond om en je laat de grond gewoon open liggen. De vorst zal de kluiten verkruimelen. In december/januari zou je de verkruimeling nog een handje kunnen helpen met mearl: organische kalk. Kalk ontbindt de onderlinge verbinding tussen de kleideeltjes en maakt de kleigrond beter bewerkbaar. Je doet er wel goed aan om eerst een bodemonderzoek te laten maken. Je kan daarvoor setjes kopen bij een goed gesorteerde tuincentrum.

Laat mij gerust weten als je nog vragen hebt.

Vriendelijke groeten,

Jeroen F. Landzaat

ferdijfl@kabelfoon.nl