verspenen

• rene

Ik wil graag mijn eigen groenten kweken in de moestuin en de onlangs aangeschafte hobykas,maar telkens als ik gezaaid heb(binnenshuis) en ik wil de plantjes verspenen gaan ze dood of worden heel slap of ze groeien tergend langzaam.

Wat doe ik verkeerd?En is het raadzamer in de kas te zaaien en opkweken ipv in de woonkamer?

Sorry voor de misschien domme vragen,maar ik begin nog maar net….

Rene.

• rene

iedereen bedankt voor de tips!

• carolina

TIPS ????

Ik heb helaas geen tip op het prikbord gelezen. Ik heb nl. hetzelfde probleem.

• Miranda, Pascal

plantjes moet je goed nat houden en ietsdieper weer planten

• carolina

Hallo

Bedankt voor je reactie.

gr. carolina

• Jeroen

Beste Rene,

Je hebt vast al een oplossing gevonden voor je probleem maar toch geef ik je hetvolgende advies. Ik vermoed dat je, onbedoeld, teveel wortel verliest bij het verspenen. Je kan het beste het te verspenen plantje voorzichtig loswrikken. Ik gebruik daarvoor altijd een potlood. Daarna pak je het plantje voorzichtig tussen duim en wijsvinger. In het nieuwe bed of potje maak je een gaatje. (potlood). Zet daarin het plantje en druk het voorzichtig aan. Geef, na het verspenen, lauwwater. Niet teveel. Zet de plantjes niet direct in de volle zon. Dek je kas af tegen fel zonlicht. En lucht de kas. Het mag er niet te benauwd worden.

Succes ermee,

Jeroen F. Landzaat